Mijn voetafdruk

Het was al even aangekondigd: ik wil jullie meenemen in mijn ecologische voetafdruk, mijn succesjes en mijn dilemma’s.

Waarom?

Omdat je eigen voetafdruk onder ogen zien een hele goede stap is als je wilt beginnen met verduurzamen.

Stel je wilt je levensstijl minder destructief maken voor deze planeet (en dat wil je gaan ontdekken, zie ^ hieronder), dan is het héél handig om te weten waar je Nu, op dit moment staat, zodat je straks kunt zien of je veranderingen daadwerkelijk zin hebben gehad.

Omdat ik wil laten zien dat het kan. Nu al.
Natuurlijk moeten er ook stappen worden gezet vanuit de overheid en het bedrijfsleven. Natuurlijk is het allerbelangrijkste dat het systeem, de wereld waarin wij leven plus ons bewustzijn, verandert. Maar daar hoef je in je eigen leven niet op te wachten. Het kan al.
Bovendien: die stappen worden ook al gezet, meer dan je wellicht doorhebt*.
^ Het is veel leuker om nu, op eigen initiatief en met bewegingsruimte, uit te zoeken wat je wilt doen, dan wanneer je gedwongen wordt door regelgeving of aanbod. Dat is me in deze tijd wel duidelijk geworden.

Omdat ik eigenlijk iedereen wil aanraden zijn ecologische voetafdruk uit te rekenen. En tja, dan moet ik zelf ook met de billen bloot. Dat houd me scherp.

De verborgen impact

Ik gebruik de tool van de verborgen impact, omdat ik zeker weet dat die stoelt op gedegen onderzoek en omdat ik het prettig vind dat de uitkomst wordt berekend in hoeveel aarde jij gebruikt. Er zijn ook tools die uitrekenen hoeveel tonnen CO2 je gebruikt, en echt, kies vooral wat jij fijn vindt, ik vind het persoonlijk prettig dat het niet alleen om CO2 gaat, maar ook om water, grondstoffen etc..

Bovendien hoort bij het testje een boek, en sinds kort ook een doe-boek, die naast informatief vooral mooi zijn en fijn lezen, dan kun je meteen aan de slag. ;) (Ik heb geen sponsors, ik leen die boeken ook gewoon uit de bibliotheek)

Oké, dus we gaan naar https://www.mijnverborgenimpact.nl/ .

Eten en drinken

Ingevuld op: https://www.mijnverborgenimpact.nl/

Commentaar:
Ik eet flink. De 3000kcal is een gokje, maar ja, ik heb best wat nodig. Ik eet ’s ochtends een bak havermout met fruit, ’s middags zo’n 4-6 boterhammen en ’s avonds schep ik sowieso twee keer op, en tussendoor houd ik van chips en chocolade. Dat verbruikt mijn machine en best rap ook. In tijden dat ik intensief sport (of bijvoorbeeld zes uur per dag fiets ;), ligt er standaard iets naast mijn bed, omdat ik vaak de ochtend niet haal zonder bij-eten.
Ik heb in mijn leven al best wat gerommeld met eten en gewicht, maar ik weet nu dat ik me hier prettig bij voel. Dit is wat mijn lichaam nodig heeft. Het voelt soms veel vergeleken bij wat anderen eten, maar ik ben niet dik en blijf hiermee op gewicht, dus het zal wel goed zijn.

Ik drink ook veel. Water en thee en ’s ochtends een kopje koffie.

Vlees en vis

Commentaar:
Makkelijke pagina. Ik ben alweer tien jaar vegetariër.
Dat betekent niet dat ik al tien jaar absoluut geen vlees of vis heb gegeten, maar wel dat die max. 20 keer dat ik dat deed, verwaarloosbaar zijn.

Zuivel en eieren

Commentaar:
Ik lust geen kaas, al mijn hele leven niet. Dat heb ik ongeveer twintig jaar heel vervelend gevonden, zeker als vegetariër als er alleen maar broodjes ham of broodjes kaas waren, of als je in de bergen bent en de berghut alleen maar polenta-met-stinkkaas als vega-optie serveert (terwijl het vlees zo lekker ruikt en je enorm hongerig bent door een dag doorstappen), maar sinds ik weet hoeveel impact kaas heeft, vind ik het wel fijn. Helemaal plantaardig hoeft van mij niet, zolang mijn eieren maar wel van blije kippen komen (van de buren, dus ook nog eens geen transport). Soms halen we slagroom voor romige gerechten, en soms heb ik zin in yoghurt.

Maar ik moet ook eerlijk zijn, sinds er veganistische visburgers op de markt zijn, is de wereld echt veel leuker geworden. Het is echt bizar hoeveel makkelijker dit is dan pakweg tien jaar geleden.

Ik realiseerde me wel dat ik al een tijd mijn vitamine B12 tabletjes niet meer had genomen. (Dat is wat je te weinig binnenkrijgt als je plantaardig eet)

Kleding

Commentaar:
Als ik outdoorkleren nodig heb, wandelschoenen of een jas, moet dat wel echt avontuur-proof zijn (ik heb de neiging in heftige weersomstandigheden terecht te komen), die koop ik dus nieuw. Verder koop ik tweedehands. Of niet. Ik kan namelijk evengoed shoppen als boodschappen doen (oftewel: belabberd).

Zo. Dat was het voor vandaag. Morgen komt het vervolg online, maar voor vandaag heb ik wel genoeg gezweet op dit stukje.

*Het nieuws is toch meer gericht op de korte termijn, sensatie, in plaats van de grote verschuivingen die gewoon doorgaan en zelfs steeds sneller gaan.

13 gedachten over “Mijn voetafdruk

  1. Heb je boodschappen blogpost ook gelezen.. ik wor ook doodmoe van boodschappen. 🙂 joepie.. ik dacht dat ik de enigste was.. !!

    Ik lust veel te graag kaas. Dat is wel jammer.. nuja..

  2. Pingback: Mijn voetafdruk (2) | Loessoep

  3. Pingback: De twijfels die er ook zijn | Loessoep

  4. Pingback: Zo duur is duurzaam (meestal niet) | Loessoep

  5. Pingback: Wat ik mis als het over de energietransitie gaat | Loessoep

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s