Coca kauwen

Mijn fototoestel is op vakantie naar Zwitserland (en komt waarschijnlijk terug met prachtige beelden), dus nu had ik bedacht dat het leuk zou zijn om de foto’s die ik zou willen maken te schetsen.
Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

IMG_20170729_1952331

Je ziet hier ook dat als je je tekenblok vervolgens in de voortent laat liggen, dat je dan een soort extra’s kunt krijgen die je bij foto’s niet hebt: in dit geval de herinnering aan het weer. Een onweersbui die na deze dag door het bos denderde.

Ondertussen ben ik de tent alweer uit, maar dit projectje zorgde er wel voor dat ik weer aan tekenen dacht. Zo tekende ik vanavond een Peruaanse vrouw.

Pictures2

Pictures1

Dat heb ik namelijk best wel fascinerend gevonden, al die mensen met hun bundeltjes door-en-door gekauwde coca bladeren. Een prop soms zelfs ter grootte van een pingpongballetje die ze dan uren in hun wang laten hangen, terwijl ze er dan eens wat nieuwe bladeren bijkauwen, dan weer een hoopje op de grond spugen.
   
Eerst vond ik het een beetje vies. Zowel het idee als de smaak. Daarna ben ik grootverbruiker geworden.

Je verfrommelt ze wat, je kauwt ze een beetje stuk en dan zuig je zo (úren) het bittere sap op. Je kunt er ook thee van zetten. Het werkt ontzettend goed tegen hoogteziekte en ook als koffie: je krijgt er energie van. Of je voelt je minder moe, dat kan ook.
De Peruanen zelf gebruiken het voor/tegen nog veel meer. Je hebt minder honger, minder dorst, het werkt pijnstillend, je wordt er sterk van (?). Ze maken er zalf van die ze op gewrichten smeren en het is belangrijk tijdens ceremonies. En nee, coca bladeren zelf zijn niet verslavend.

Tekenen wel een beetje. ;)

3 thoughts on “Coca kauwen

Geef een reactie

