‘Terugkomen na reis’

De titel van dit blog typte ik in op Ecosia (zusje van Google, alleen planten zij bomen voor jouw zoeken). Daarna kreeg ik de suggesties ‘depressie na reizen’  en ‘dip na wereldreis’. Artikelen over ‘sombere gevoelens na vakantie’ en ‘hoe je je vakantiegevoel vasthoudt’, stonden op mijn scherm.

Dat luchtte eerlijk gezegd wel op.

Dat anderen misschien ook niet alleen gelukkig zijn als ze terugkomen.

Want uhm, tja, het terugkomen is behalve heel fijn en grappig, ook nog moeilijk. Moeilijker dan gedacht.

Ook al had ik dat verwacht.
Ook al wist ik dat de Nederlandse wereld een andere is, waar mensen op een andere manier met elkaar omgaan.
Ook al had ik er al veel over nagedacht in Zuid-Amerika, om zo de schade enigszins te beperken.
Ook al had ik dat al een keer meegemaakt. (lees hier)

Wat is er dan?

Dat vind ik dus al moeilijk om te beantwoorden. Het zijn zoveel dingen en het is vooral veel gevoel, een lijf dat anders is dan hiervoor, een hoofd dat nieuwe en oude dingen denkt door elkaar. Ik wil graag nieuwe kleren, maar ik word echt heel naar van in een pashokje staan. Ik wil graag veel fietsen, maar mijn pols en rug zijn het daar niet mee eens. Ik wil contact met anderen, maar ik ben bang dat ik ze verveel met mijn verhalen, of dat ze geen tijd hebben. Het thuiskomen is niet echt thuiskomen, omdat het ‘thuis’ nog niet bestaat. Omdat ik dat leven hiervoor behoorlijk rigoureus had afgesloten en er nu toch weer met een paar tenen in sta.

Ik wil graag weer een plekje voor mezelf hebben, een ruimte met tuindeuren en dat je dan zo een paar bloemen/planten/bomen/vogels tegemoet kan lopen. Met mensen die vragen hoe je hebt geslapen, of om voor te koken.

Maar waar ik zo’n plekje wil gaan zoeken weet ik nog niet. En eigenlijk vraag ik me ook nog steeds af of ik nu wel ergens wil gaan wonen.

Ik word er ook een beetje zenuwachtig van dat ik dat nu al moet regelen. Wat natuurlijk ook niet nu-nu hoeft, maar toch voelt het zo. Want hoewel ik schreef dat ik mezelf de tijd wil geven om te landen en te wennen, is dat toch makkelijker gezegd dan gedaan. 

Met al die omschakelingen is het niet zo raar dat ik enigszins verward ben, en die ‘tips na een wereldreis’ (nog zo’n suggestie), komen wel van pas.

Dingen doen. Praten. Nieuwe dingen blijven doen. Het gevoel ook maar laten komen. Genieten van een Nederlandse zomer. (wanneer komt die regen nou? ;) ) Foto’s terugkijken.

En als we het dan toch over foto’s hebben: wat doe je daarmee? Heeft er iemand tips, een voorstel, een goed idee? Of, wat zou jij doen met foto’s? Is een fotoboek een goed idee? 

(Ik deel er nu nog graag een paar) (Ik heb het een andere keer wel weer over fijne dingen en mooie gebeurtenissen) (Nu eerst naar buiten en de fiets op) (Soms moet je een beetje doodgaan om te voelen dat je leeft)

20170517061407

IMG_20170517_200114

IMG_20170621_104538

 

6 thoughts on “‘Terugkomen na reis’

  1. Pingback: ‘Terugkomen na reis’ | Loessoep – Groeten uit #Tienen

  2. Wat een prachtige foto´s…
    Ik ben altijd heel blij als ik een digitaal gemaakt en besteld fotoboek in de bus krijg en kan doorkijken, en ik word zo mogelijk nog blijer van het maken van een ouderwets fotoboek (foto´s laten afdrukken en inkleven, tekstjes erbij, wat versieringen, etc.)
    Die fotoboeken blader ik nadien ook altijd heel graag door, en omdat het een product is van een zeer strenge selectie, zijn ze voor anderen ook vaak de moeite van het inkijken.
    Lijkt me dus wel een goede manier om je overstap te “verwerken”.

  3. Ik deel de ervaring van Kathleen.
    Foto’s on line opslaan: voor mij blijft dat vluchtig.
    Een fotoboek is tastbaar en dat is jouw reis ook op een bepaalde manier voor jou.

Geef een reactie

