Dit schreef ik ook

Ik las mijn dagschriften door (van Peru tot Colombia, helaas zijn de Brazilie teksten verloren gegaan) en toen dacht ik, eigenlijk vind ik het wel leuk om wat stukjes te delen.

IMG_20170607_174949

Deze dag in Cartagena was ik bijvoorbeeld al bijna vergeten:
IMG_20170607_174517

IMG_20170607_175553

Ik vond het leuk dat ik in het Spaans kon gaan spelen met woorden. Soms gaat dat juist makkelijker, omdat alles nog nieuw is. Omdat je de woorden moet gebruiken die je kent, maak je verrassende zinnen en zeg je dingen die onbedoeld heel origineel zijn.

IMG_20170607_174303

Hier moet ik even om lachen. Ik moest er zo aan wennen dat wanneer Zuid-Amerikanen zeggen ‘nog vijf minuten’, dat ze dan bedoelen nog minstens vijf minuten. Kan ook best nog een uur zijn. ‘Het is nog twintig minuten lopen naar de Paso del Angel’ bleek bijvoorbeeld ook niet waar, dat constateerden we toen we na anderhalf uur bij een bordje ‘Paso del Angel, 1 km’ aankwamen.

IMG_20170603_191005

IMG_20170607_175416

Dit ging over vrijwilligerswerk:IMG_20170607_175456

IMG_20170603_191204

Er was eens een dag dat er een scheikundige, een natuurkundige en een wiskundige (ik) om de tafel zaten en een probleem met Gaussische krommen op probeerden te lossen. Nee, geen grap. Echt waar. Je moet wat. ;)

Ik bedenk me ineens dat ik ook ooit foto’s maakte van mijn Aantekeningen. Hoe leuk is het om dat weer terug te kijken! Schrijven is, voor mij, zo waardevol. Ik merk dat ik veel gebeurtenissen anders vergeten zou zijn, of dat ik ze eigenlijk al vergeten was, maar door mijn eigen verhalen toch weer naar boven kan halen.

Het is net als met foto’s. Op het moment zelf denk ik: Dit onthoud ik wel, ik wil helemaal geen foto’s maken, maar van het moment genieten.
Met als resultaat dat ik van zowel Brazilie als Peru niet heel veel foto’s heb. En dat vind ik zelf jammer. Net zo schreef ik eerst helemaal niet veel op. Omdat ik geen zin had. Of omdat ik al zoveel dagen had overgeslagen.
Ergens is ook dat prima, maar ik kreeg er steeds meer plezier van om wel dingen vast te leggen, om ze te fotograferen of neer te pennen. Niet alleen omdat het leuk is voor later, maar ook omdat je dingen ziet die je anders niet had opgemerkt.

Nog meer mensen met een dagboek/schrift hier? :D

 

3 thoughts on “Dit schreef ik ook

  1. Leuk al die herinneringen Loes! En nee, ik heb ook geen dagboek…Het enige wat ik vastleg zijn grappige gezegdes en voorvallen van de kleinkinderen! Ook heel leuk! 😉

Geef een reactie

