Geld

Ik ging vanochtend voor €1,84 naar de kapper. Omgerekend vanaf 6000 pesos. Geld is wel een thema als je op weg bent en geen baan hebt. Net als dat geld altijd een thema is, in ieders leven. Ook als je elke avond op dezelfde bank neerploft en ook als je zoveel werkt dat je daar geen tijd voor hebt.
Je kunt pas zeggen dat geld niet belangrijk is als je genoeg hebt, en zelfs dan is het in zekere zin wel belangrijk. Ik wilde dus eens kijken wat ik zou schrijven over geld. Komtie!

Ik denk weleens over geld na. In de zin van: hoeveel heb ik nog? Hoeveel geld zal ik daar – maximaal- aan uitgeven? Wat is het mij waard? Word ik er eigenlijk gelukkig van?

De kapster

Ik zat al een tijdje tegen een kappersbezoek aan te hikken. Want dan moet je dus in het Spaans uitleggen dat je geen pony wil, maar dat het nog wel in een staart moet kunnen en straks knipt ze alles eraf en en, En toen besloot ik naar de goedkoopste kapper te gaan die ik kon vinden.

Om mijn zenuwen te testen.

Om te kijken hoe dat was.

En dat viel niet tegen. Er zitten weer capas (laagjes) in mijn haar en ze smeerde er nog iets lekker ruikends in, er zijn tien reiscentimeters op de grond gevallen en mijn haar voelt zacht aan en ik weigerde op het laatst de wenkbrauwepileerbeurt (die was blijkbaar inclusief, want dat is ook hoofdhaar). Het was dus gewoon een kapper, ze heette Andrea en ze knipt rap.

Daar in die stoel begon ik wat gedachten over geld te verzamelen.

Ongelijkheid

Er was nog een andere aanleiding. Gisteren kwam ik erachter dat de schoonmaakster in het hostel waar ik nu zit 4000 pesos per uur verdient. Dat is € 1,23. Dat is absurd. Maar toen ik doorvroeg, bleek dat eigenlijk een best normaal uurloon. Dat vind ik ook absurd.

Steeds weer merk ik dat de wereld een plaats vol ongelijkheid is. In zoveel opzichten, en niet altijd negatief, maar ook als het over geld gaat. Niet alleen vergelijk ik Colombia en Nederland, maar ook binnen Colombia (al was het verschil in Brazilie nog veel groter, of in ieder geval zichtbaarder) en dan zijn er zelfs nog grote verschillen tussen alle westerlingen.
Australiers betalen, zo heb ik me laten vertellen, rustig 90 Australische dollar (€ 59) voor een taxi naar huis ’s nachts. Dan is die € 1,50 die je hier betaalt maar niets.

Afijn. De schoonmaakster hier werkt dus 1,5 uur om naar de kapper te kunnen. De goedkoopste. Stel ik verdien € 15 per uur, dan heb ik aan 8 minuten zeker genoeg om de kapper te betalen.

Ja duh, omdat mijn geld hier meer waard is.

Want als ik 1,5 uur werk in Nederland, zou ik € 22,50 te besteden hebben bij de kapper en dat is dan weer best een schappelijk bedrag als ik mijn haar niet doneer.
(Wat ik overigens iedereen aan kan raden, stichting Haarwensen zoekt altijd donateurs! Ik ga zelf ook weer als het lang genoeg is)

Toen was ik dus even verward, want met de tweede vergelijking is die ongelijkheid ineens opgelost. Soort van.

Veel (te veel) pompoen voor bijna nop

Zolang je je geld verdient en uitgeeft op dezelfde plaats, is het verschil niet al te groot. Maar als ik met mijn euro’s hierheen kom, kan ik daar ineens veel meer mee doen.

En ook: sommige prijzen zijn universeel. Zoals vliegtickets.
Zo kwam ik in Peru een meisje tegen die in Colombia werkte als lerares Engels. Ze was best tevreden met haar salaris en alles was zo goedkoop, dus ze had ook niet zoveel nodig. Tot ze naar huis (Verenigde Staten) wilde vliegen. Dat kostte twee maandsalarissen, dus ging ze maar niet naar huis.

Waardering

Geld is ook een prettige waardering. Van het vrijwilligen is me heel duidelijk geworden dat ik waardering nodig heb. Dat hoeft niet per se geld te zijn, ik vond het bij The Fools heel heel tof! Maar toen ik op gegeven moment in een hostel werkte en ik die waardering miste, ging ik denken ‘ik word niet eens betaald!’. Of: ‘Nu bespaar ik misschien acht euro per dag, waarom doe ik dit?’

Eerst vond ik dat geen fijne gedachten, ik vond het nogal materialistisch en een beetje tegenvallen van mezelf, maar ik denk ook wel dat het menselijk is. Dat ik ergens ook wel graag voor geld werk. Zeker nu ik al een tijdje geen inkomsten heb.

Minder

Hetzelfde als met mijn Spullen: ik zie wel in dat ik met minder -geld- uit de voeten kan, maar ik weet ook dondersgoed dat ik meer -geld- nodig heb in Nederland.
Ik zocht laatst eens voor de grap op wat er in de bonus was en ik schrok me kapot. Die prijzen! De eerste keer boodschappen doen wordt vast hilarisch.

Welkom zijn: onbetaalbaar

Schaamte

Ik heb altijd een beetje het idee dat ik hier ook kom om geld uit te geven. Maar soms schaam ik me ervoor om het te hebben en er niet voor te werken. In Colombia valt dat nog wel mee, maar de sfeer die in Ecuador rondom geld hing, vond ik lastig. Mensen gingen er vanuit dat je superdupermiljonair was (want: blank) en dat vonden ze oneerlijk, dus moest je steeds afdingen en werd je afgezet. Ik vind het helemaal niet fijn om als de rijke gezien te worden, ik wil gewoon meedoen in die andere wereld.

Soms schaam ik me ook voor andere reizigers. De jongen die probeerde zo min mogelijk uit te geven, liftte waar kon, alleen rijst at en vertrouwde op de gastvrijheid van anderen. Het ‘zo min mogelijk uitgeven’ zelf is het niet, maar het feit dat hij zo profiteerde zonder iets terug te geven. Daar hebben ze geloof ik een naam voor: parasiet.

Anderen maken dat dan weer ruimschoots goed hoor. Maar je komt zo weleens aparte types tegen.

 Emotionele waarde

Gister verdween dit armbandje ineens. Ik had er zes uur aan gewerkt. Ik vond het mooi. En hoewel er, helaas, al redelijk veel spullen gestolen zijn, dit was moeilijker dan al die andere dingen. Bij elkaar. Hallo emotionele waarde. :)

En jullie? Wat denken jullie over geld? Het wel of niet hebben, het wel of niet uitgeven?

Oké. Nog één ding. Het is jammer dat ik niet iets schrijf over de lege verzameling, want ik typ dit op een Zweedse computer en ik druk dus de hele tijd op de toetsen voor ö, ä en ø

3 thoughts on “Geld

  1. Hoi Loes,

    ik wilde al een tijdje zeggen dat ik zoveel heb aan je blogjes. Ik lees ze zo graag.

    Zelf worstel ik met een nogal permanent verlangen uit te breken en langere tijd te reizen, net zoals jij nu doet. Anderzijds ben ik moeder van een jong kind, en merk ik dat ik het niet durf, zo gaan reizen met ons tweetjes (hoewel ik er zeker van ben dat het zou kunnen, op zichzelf). Er zijn zie ik nog wel voor me, maar het vertrekken, het alles achterlaten, het me schrap zetten tegen meningen en bezorgdheden van familie en vrienden, dat durf ik allemaal niet. Geld is ook zo’n factor die me tegenhoudt: jong kind + stabiel inkomen, het lijkt wel vastgelijmd aan elkaar. En ik snap wel ergens waarom.

    Het dilemma tussen reizen vs. blijven wordt concreet als het over werk gaat. Ik heb nét gehoord dat ik mag beginnen aan een inhoudelijk best wel prestigieuze job die ook nog eens een bijdrage aan de maatschappij levert. Klinkt goed, én het zou me financieel een stuk vooruit helpen. En toch voel ik me er zo dubbel bij. Ik wil echt niet op het einde van mijn leven denken: nou, was het dit? Waren dit de dingen die ik uit het overweldigende aanbod van mogelijkheden voor mezelf aan elkaar weefde? Heb ik nergens spijt van? Heb ik mijn eigen waarden gevolgd en ontdekt, of heb ik gedaan wat anderen van me verwachtten?

    Geld staat in mijn huidige leven dus vooral gelijk aan werken, hard werken, en de vragen die ik daarbij heb: of ik dat wel wil, op langere termijn. En zelfs voor een kortere termijn. Heb jij al ideeën over wat je wil doen als je terugkomt naar Nederland? Of is dat een vraag die je bang maakt?

    • Wow, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik reageerde ook al op jouw blog, maar nu ik het nog eens lees: bedankt voor je eerlijkheid!
      Ik denk dat er veel mensen zijn waarbij de link geld-hard werken erg sterk is.

      Ik heb zeker ideeën, maar daarover komt vanavond iets online!

  2. Pingback: Geld, tijd en reizen | Kleine Atlas

Geef een reactie

