Automatisch schrijven 

Wikipedia spreekt: 

Automatisch schrijven (ook wel ‘écriture automatique’ genoemd) is hetschrijven zonder vooropgezet idee, met het doel de tekst te gebruiken voor een literair doel. Het is als zodanig een vorm van automatisme. Automatisch schrijven kan worden vergeleken met improviseren.

Er staan twee koppen cafeïne voor me op tafel. De ene met melk en de ander komt net uit de koelkast. Ik schaaf mijn been van de steen, niet veel maar zeker honderden cellen. Ik ben nog genoeg, dat doet goed. 

Mijn hoofd heeft er zin in. Alweer of nog steeds, of eigenlijk toen ik vanochtend heel voorzichtig mijn nek lospeuterde uit het kussen zijn er gedachten ontstaan die ik wil houden. Die ik op wil schrijven, wil ordenen en labelen, omdat ik niks wil vergeten, want zo zijn we opgevoed. Ons verstand is het hoogste wat er is. Ik aanbid het niet, maar het moet er wel zijn en ook dat van vorig jaar en alles ervoor. Ik vind het jammer als ik een naam niet meer weet. Dus schrijf ik ze in een rijtje, oefen zachtjes als ik in bed lig. Ik bewaar de dagen en soms leef ik ze nog eens, maar dan in slow motion of juist heel snel en vluchtig. Vluchtig. Vluchten. Vliegen?

Ze stelen hier water maar het is met toestemming en slechts een woordkeuze. 

Ik zat vanochtend in een bus en ik herkende een. Bocht. Dat maakte me blij. Ik was al blij. De radiolezer sprak over de Giro d’italia, hij zei: we luisteren nu naar de eerste woorden van de winnaar. Daarop sprak iemand in vlot Spaans over vreugde en onwerkelijk heus. Dat maakte me twijfelen, want ik verwachtte Tom. (Er was hoop. Gevestigd ook)

Maar ze synchroniseren hier dus alles. Of Tom spreekt vloeiend Spaans (met een Colombiaans accent). Ik juichte, mensen lachten, de andere helft wist niet waar het over ging en een oude man liet bijna een cavia uit zijn juten zak ontsnappen. Een korthaar, maar dat heet hier gewoon cavia. De buschauffeur keek me niet meer aan en reed vrij agressief over heuvels en door gaten. -ook dat is niet raar. Kort of lang Haar.

Alles wordt normaal. Het leven hier met zijn zand en zon en foto’s kijken en mezelf opnieuw verzinnen en opnieuw en opnieuw, het lukt soms beter dan anders maar het is wel normaal. 

Net als het synchroniseren. Natuurlijk. Als de mensch Spaans verstaat, schotel hem Spaans voor. Geef me woorden te verorberen die ik kan raden of die ik kan verteren, maar laat me niet alleen met alle stilte. 

[Hier dan dus]

[Stilte]

2 thoughts on “Automatisch schrijven 

Geef een reactie

