Gezond op reis (?)

Ik heb oogdruppels voor in de ochtend, middag en avond, ik spray mijn voet in met Rifamicina, ook drie keer per dag en ik slik een vitamine B-complex, magnesium en calcium. Dit herinnert me aan al drie issues omtrent gezondheid die ik hier had.

Ik had eigenlijk weerstand om te schrijven over mijn gezondheid en de manier waarop ze hier met gezondheid omgaan. Ik vind het nogal persoonlijk en bovendien weet ik niet veel van geneeskunde, ik wil geen dingen beweren die niet kloppen.
Fit en gezond zijn en blijven is superbelangrijk, het speelt nu een grote rol in mijn leven, misschien wel meer als je ver van huis bent en bovendien, als ik niets persoonlijks meer zou schrijven, blijft er niet veel over. Dus, schrijf ik erover, maar ik houd het bij mijn eigen ervaringen.

Ziek op reis

Eigenlijk was ik best wel bang om ziek te worden op reis. De app GGD op reis heb ik dan ook meteen gedownload. Ik ben ook wel een beetje een hypochonder en ik vind mijn eigen lijf vaak gewoon heel eng.
Trainen met een hartslagmeter is al buiten mijn comfortzone, want dan word je je er bewust van dat je hart klopt en dat hoor ik liever niet. Bloed is eng. Bloedprikken nog veel enger. Ik ben beslist geen held op dit gebied, ik heb dan ook nooit overwogen om geneeskunde te gaan studeren. Alle vaccinaties voor de reis waren keer op keer overwinningen waarbij ik, dat dan weer wel, steeds minder angst had. (en niet flauwviel!)

Ook op reis heb ik al heel wat overleefd en ik merk dat ik er beter in word. Dat ik mijn eigen lijf meer vertrouw en niet meteen in paniek raak, maar vaker kan denken: even afwachten, komt wel goed.
Ik heb ook het idee dat mijn lichaam meer aankan. Ik heb minder buikpijn ook al eet ik anders. Ik heb tot nu toe slechts een keer voedselvergiftiging gehad.

Wel een hoop andere dingen trouwens.

Vitamine B12-tekort

Om bij het vitamine B-complex te beginnen: nog geen drie weken in Brazilië en ik had al een vitamine B12-tekort. Mijn armen tintelden, eerst dacht ik dat het lag aan de tafel die te hoog was, ik werd ook vaak wakker met slapende armen, maar dat gebeurt weleens dus daar schonk ik geen aandacht aan. Tot ze wel heel vaak sliepen en zelfs in winterslaap raakten (het ging niet meer over). Superirritant.
Na pillen met 1000 mcg vitamine B12, gebruik ik nu de normale supplementen en er is niets meer aan de hand.

Daarna volgden een voedselvergiftiging die net op tijd (voor de Inca trail) voorbij was, shinsplints, keelontsteking, oorontstekingen, een opgezette keel en jeuk op mijn hoofd.

Ging allemaal weer over. Dat geeft hoop. En moed.

De optometrist

Vorige week had ik opeens pijn aan mijn ogen. Ogen.
Dat zijn heel andere organen dan benen of armen. Die heb je nog meer nodig. Ik wilde lezen of schrijven of buiten in de zon lopen, maar dat verhoogde allemaal de druk die ik voelde en dat voelde naar.
Uiteraard begon het gedurende de nacht, waardoor ik niet kon slapen, waardoor ik me zorgen ging maken, waardoor ik nog meer voelde bij mijn ogen, waardoor ik nog minder kon slapen en meer zorgen ging maken, (repeat) waardoor ik op gegeven moment echt wel over de flos was.

Niet. Fijn.

Dus na een aantal dagen met een overdosis van oogontspanningsoefeningen, belde ik naar de optometrist, legde haar uit wat er aan de hand was en maakte een afspraak. De conclusie: geen gevaar, altijd een pet dragen in de zon, in Nederland een nieuwe bril met andere sterkte laten aanmeten en oogdruppels.
Oja, en een goed gevoel, want ik had alles in het Spaans geregeld en gefixt en na de eerste keer oogdruppels voelde het al zoveel beter.

Ik was dus heel blij dat ik weer rustig overal rond kon lopen.

De hond

En toen werd ik gisteren gebeten door een hond.

Hondje eigenlijk, een puppy nog, die wilde spelen en bijten. Normaal gesproken loop ik al Tranquilo tranquilo roepend met een grote boog om elke hond heen, maar hier was ik er niet zo mee bezig.
Maar een hond is een hond, ook als ze jong en schattig is en dan is er gevaar voor infectie met rabiës. Ik moest dus naar een dokter. Geen grote haast, want ik had al drie vaccinaties in Nederland gehad. (die niet iedereen neemt, dat weet ik, maar ik was er op dit moment geweldig blij mee!)

De dokter stelde me gerust. Pffff. Wederom alles in het Spaans geregeld, en wederom daar een goed gevoel over.

De dokters en de optometrist komen op mij heel professioneel over. Een groot contrast met de mensen die in apotheken werken: daar heb je hier geen opleiding voor nodig. Zo kom je geregeld meisjes van een jaar of 17 tegen die je antibiotica willen verkopen als je voor bodylotion komt.

Wat zou ik mezelf aanraden?

Het belangrijkste wat ik hieromtrent heb geleerd is om mezelf de vraag te stellen: Wat zou je jezelf nu aanraden om te doen?

Ik stel deze vraag nu geregeld aan mezelf; als ik het spannend vind om de bus te nemen of als ik even niet weet of ik ergens heen zal gaan (en waarheen dan), maar zeker met gezondheidsissues is het handig.

Je komt namelijk altijd verder als je met een ander praat, maar meestal kom je tot conclusies die je zelf ook wel had kunnen trekken.

Eigenlijk wachtte ik best vaak tot iemand me ging vertellen wat ik moest doen.

Nadat ik me dat realiseerde, zag ik hoe vaak dat gebeurde. En ergens is dat ook zo gek niet. Zeker als je je niet zo lekker voelt, is het prettig als iemand anders je de oplossing biedt. 

Maar het is niet altijd nodig. 

Zeker nu ben ik niet altijd met mensen om me heen die me die adviezen gaan geven. Het stellen van de vraag: Wat zou ik mezelf aanraden? helpt me op een overzichtelijke manier. Om afstand van mijn eigen gedachten te nemen.

En daarmee is dit stuk ook wel lang genoeg. Ik pas voorlopig weer goed op met honden en ik weet heel duidelijk hoe fijn het is als een lichaam doet wat het moet doen. 

Geef een reactie

