Wat ik (niet) mis enzo

Ik vergelijk nog graag en vaak met Nederland. Met toen ik in Taiwan was. Met hoe ik dingen thuis geleerd heb. Er zijn hier wel wat dingen anders, ja. Sommige dingen wil ik graag meenemen, anderen laat ik liever hier. Ik mis ook wat. Niet hartverscheurend missen, maar wel dat je je erop verheugt dat het weer anders gaat zijn.

Ik heb mezelf beperkt tot vier dingen die ik mee wil nemen, die ik hier wil laten en die ik mis.

Dingen die ik mee wil nemen:

  • Vrolijkheid van de mensen.
    Het glimlachend groeten, het vragen hoe het met de ander gaat, niet zoals de Amerikanen met een nietszeggend ´How are you´, maar met meer interesse.

img_3050.jpg

  • Flexibiliteit of creativiteit.
    Er wordt hier veel meer gezocht naar eigen oplossingen, mensen willen zelf hun huis repareren, bouwen of versieren. (is niet alleen maar mooi, maar de gedachte om het gewoon zelf te proberen vind ik mooi)
    In deze cultuur is het heel normaal om zelf te bouwen hoe je dat wil. Er zijn geen vergunningen nodig om een extra verdieping op je huis te zetten. Waar op straat je je winkeltje ook neerzet, dat is oké.
    Ik sta er vaker versteld van dat als je vraagt naar iemands werk, dat je dan een hele opsomming krijgt. De eigenaresse van dit hostel was lerares tekenen op een basisschool, lerares techniek op een middelbare school, had een tweedehandswinkel, maakte sieraden, was schilderes en werkte in een bakkerij. EN nog zo´n tien dingen meer. Ik heb het idee dat mensen in Nederland veel langer hetzelfde doen.

 

  • Kleur! Muziek! 
    Overal.

IMG_2564

  • Rust.
    Dit is niet in tegenspraak met vorige twee punten. De mensen hier hebben gewoon geen haast, en vertrouwen erop dat het wel goed komt. Ze nemen ook heel veel tijd voor de ander. Voor alles eigenlijk. Dat vind ik fijn.

    (Niet altijd trouwens, we zouden zaterdag beginnen met mozaïeken, maar blijkbaar toch niet, dus toen werd het naar zondag verplaatst. Op zondag bleek dat het maandag zou worden, want ze wilde op zondag niet de buren storen. Dus: gisteren gingen we eindelijk met een soort hamer de muur te lijf om deze voor te bereiden voor het mozaieken. Toen we wilden beginnen met plakken, was er blijkbaar nog geen lijm gekocht, wat vanochtend zou gebeuren. Of niet. Het is nu 15 u en er is lijm! Hoezee, aan de slag dus! Maar ik typ nu dit blogpost, want er is iemand binnen gekomen en die verdient aandacht… etc.)

Verder neem ik mee: heel veel mooie ervaringen, vogelgeluiden en een koffieverslaving.

Dingen die ik hier wil laten

  • Zandvliegen en muggen.
    Of grote nare insecten in het algemeen.

 

  • Inefficiëntie.
    Ik kan er ook wel om lachen. Vanochtend kocht ik naald en draad, dat betekende dat ik eerst aan een verkoopster duidelijk maakte wat ik precies wilde hebben, want alles ligt achter de toonbank en ik mocht niet zelf even kijken wat ze hadden. Zij stopte mijn spullen in een mandje, waarna ik naar een verkoopster ging die met de hand een bon uitschreef, welke serienummers en hoeveel het kostte enzo, waarna ik met bon en spullen naar de kassa mocht waar ze alle nummers van de bon in de computer invoerde en ik betaalde. Weleens gehoord van barcodes scannen?

 

  • Zoet plakbrood en kaas in alles.
    Dat ze Nederlanders kaaskoppen noemen… De Colombianen stoppen óf heel veel suiker, of heel veel kaas in hun brood. Dat vind ik vies.

 

  • Leugens. Ik denk overigens niet dat Colombianen vinden dat ze liegen en ik vind het woord ook te negatief, maar ze verdraaien de waarheid graag een beetje. Of ze verzinnen zelf een antwoord als ze niet weten wat ze moeten zeggen op je vraag.
IMG_3043

Bizar heftige regenbuien, wel heel tof, maar die hoeven niet per se mee

Dingen die ik mis

  • MENSEN.
    Stip op nummer 1. Behoeft geen uitleg.

 

  • Fietsen.
    Goeie tweede. Ook geen uitleg.

 

  • Ritme.
    Ik zou het prettig vinden om weer te voelen welke dag van de week het is, om weer vaste (trainings)momenten te hebben, om je niet af te hoeven vragen waar je nu weer je boodschappen zal gaan doen. Om ergens voor op te staan. Om misschien zelfs al dingen vastgelegd te hebben voor morgen, volgende week of de volgende maand.

 

  • Eten.
    Chocolade is niet te eten hier, dat heb ik dan ook al zeker vier maanden niet gehad (wel geprobeerd, maar het bleek telkens geen chocolade te zijn). Brood. En brood bakken. Appels. Volkoren spaghetti.
Geef een reactie

