Terug in Colombia

Ik was bijna een maand in Ecuador, en dat was goed, maar Colombia trok aan me en Peru is niet echt bereikbaar met alle water die ze daar gehad hebben, dus ben ik vandaag de grens weer overgegaan. Ging vrij soepel maar de reis duurde alsnog zeven uur. Lopen – bus – taxi – grens oversteek – taxi – bus – taxi. Oef.

Wat gebeurde er allemaal in Ecuador?

(Geen goed overdacht overzicht, wel waar ik nu aan denk).

  • Ik had tien hele leuke dagen met Daniela, die ik in Quito ontmoette. We waren allebei op zo’n moment dat je alleen reizen even zat bent en dat we niet wisten wat we gingen doen. Met een Amerikaans stel maakten we een goed kwartet. Samen was heel fijn! Ik moest daarna echt weer wennen aan alleen reizen. (Hier kun je daar over lezen)

  • Meteen de eerste dag werd ik goed ziek (keelontsteking). Ik bleef een tijdje kwakkelen en hoorde later van anderen dat ze ook last van hun keel hadden: er zit hier veel vulkaanstof in de lucht en we waren op grote hoogte, dan doet je immuunsysteem het minder goed.
  • Daarna begon ook het gedonder in mijn buik weer. Het water is niet drinkbaar, maar ze bereiden er wel het eten mee en mijn lichaam is zo Europees dat het al die bacteriën niet zo goed verdragen kan.

  • Ik liep weer hard. Vier keer in totaal. Daar werd ik heel gelukkig van.
  • Ik zwom in een zwembad dat geen openingstijden had, dus toen ik kwam was het gesloten. Maar er was wel iemand – Javier – aan het zwemmen. Hij liet me zien hoe je over een hoog hek met venijnige punten moet klimmen, daarna zwom ik een halfuur in ijswater en daarna gingen we bij zijn moeder koffie drinken om weer warm te worden.

Leuk detail: alle bordjes als ‘pas op, niet rennen’ etc. waren in Quichua

  • Ik vierde mijn verjaardag, klein en rustig, kocht een poncho voor mezelf en de eigenaar van het hostel had chocolade ijs voor me gekocht die we op een dak opaten, terwijl er goede gesprekken gevoerd werden.
  • Ik zette eindelijk een kolibrie op de foto! En genoot van nog veel meer vogels en natuur in Mindo.

  • Wandelen! Bij Quilotoa en bij Cotopaxi. Het landschap is prachtig!

  • Ik begon in Lieveling van Kim van Kooten, maar dat boek was me veel te heftig. Verder las ik De Amerikaanse prinses en Anna van Annejet van der Zijl, Birk van Jaap Robben, the Four Agreements en Bastaardsuiker van Arjen Lubach. Zelf schreef ik een heel schrift vol.
  • Het lekkerste wat ik at was falafel in Quito.
  • En terwijl ik bovenstaande typte, besefte ik me dat ik vooral niet-Ecuadoraans eten lekker vond: als vegetariër kreeg je voornamelijk rijst. En één schijfje tomaat als je geluk had. Croissants bakken kunnen ze wel.

  • Ik heb heel veel moeten afdingen en heel veel gevraagd gekregen hoe rijk ik was. Dat vond ik niet zo leuk. Het afdingen niet omdat het voor mij maakt dat ik mensen niet zo vertrouw. (En ik vind het spel niet echt leuk). Dat ze er maar steeds vanuit gaan dat ik honderdmiljoen verdien en dus prima af te zetten ben is niet leuk. Ter illustratie:
  • Gister in de bus: de busrit is voor iedereen 2,50, maar mij vraagt hij 4. Ik zeg dat dat niet klopt, en dat ik 2,50 wil betalen, net als iedereen. ‘Nee, onze prijzen zijn verhoogd, voor 3,50 mag je mee en anders zet ik je eruit’. Waarop ik 3,50 betaal en probeer  van een vervelend gevoel af te komen.

  • Ik had heel veel geluk met het weer. Ondanks regenseizoen vooral heel veel zon gehad. ’s Middags wel vaker een bui, maar dat was niet erg. Daar blijft het prachtig groene landschap groen van. :)
  • Ik begon ook een beetje na te denken over werken en wonen en lalalater en maakte ook wat plannen voor als-ik-weer-terug-ben, dus als je eens een leuke baan tegenkomt die wel wat voor mij is, of als je een leuk plekje weet in Nederland waar ik voor een paar weken of langer kan wonen / mijn tent in de achtertuin kan opzetten, dan hoor ik het graag!

    Dankjewel Ecuador!

    4 thoughts on “Terug in Colombia

    1. Je mag je tent op mijn dakterras zetten Loes! En als PietPaulusma veel regen voorspelt, heb je geluk…dan kun je baantjes zwemmen op mijn dakterras!

    2. Pingback: Vaardigheden op reis | Loessoep

    Geef een reactie

