Alleen

Mas você vai sozinha?

¿Pero, viajas sola?

Ik ben er ondertussen al aan gewend om alleen te reizen, maar ik krijg nog vaak de vraag hoe ik het vind en hoe je dat doet. (Meestal gesteld door koppels of vrienden die samen reizen.)

Vandaag reis ik  na tien dagen samen, weer alleen. Het maakte me wat verdrietig om weer verder te gaan, want het was goed. Heel goed. Afijn, het leek me een goede aanleiding om er wat op het digitale papier over te mijmeren.

IMG_20170411_211040

Alleen is niet alleen

Als je op reis bent is het moeilijk om een plek te vinden waar je echt alleen bent. Er zijn altijd mensen in het hostel, in de – te krappe – keuken en in de slaapzaal. Als je echt even niemand wil zien, kun je jezelf het best opsluiten op de wc. (Maar dan moet je wel tegen die lucht kunnen)

Er zijn altijd mensen om mee te praten of om de befaamde backpackersgesprekken mee te voeren. (Hé, waar kom je vandaan? Wat heb je vandaag gedaan? Waar ben je allemaal geweest? Kun je het water hier drinken en is er warm water om te douchen?)

Alleen zijn is niet negatief

Alleen is niet hetzelfde als eenzaam. Sterker nog, het is best wel leuk om alleen te zijn. Soms voelt het krachtig, bijvoorbeeld als je net he-le-maal alleen impulsief al je plannen hebt omgegooid. Of als je jezelf weer eens hebt overwonnen.

Je hoeft je niet te richten op de afwezigheid  van anderen, maar op de aanwezigheid van jezelf.
En die aanwezigheid van mezelf, die is best oké. Meestal dan toch. Is iets wat ik leerde met vallen en opstaan.

Zo vond ik het best moeilijk om opeens niet meer in een studentenhuis en zonder relatie, in m’n uppie te wonen. Ik moest het echt leren, alleen zijn. Dat je ook prima voor jezelf iets speciaals mag koken, de tafel mooi mag dekken. Dat je op de bank mag dansen of heel veel plezier mag hebben zonder dat er iemand is om mee te lachen.

Ik ben ervan overtuigd dat alleen zijn een kunst is en ik vind het leuk mezelf daarin uit te dagen.

Sommige dingen zijn minder leuk alleen

Koken en eten is bijvoorbeeld meestal leuker samen. Niet alleen kun je meer ingrediënten kopen, je leert hoe anderen eten (klaarmaken), je kunt samen lachen om een finaal mislukt gerecht of je kunt huilen van geluk omdat je -per ongeluk- een vijf-sterrenmaal hebt gefabriceerd.

Het is ook handig. Kan de ander mooi op je tas passen als je naar de wc moet in plaats van dat je je backpack weer eens achter een paar dweilen probeert te verstoppen. (Mijn ervaring: dat werkt niet)

Maar vooral: ervaringen delen. Stond ik daar in PNN Otun Quimbaya naar brulapen te kijken, was er niemand om dit mee te delen! Das toch niet leuk.. Jawel, wel leuk, maar ervaringen zijn nu eenmaal nog veel leuker als je ze kunt (na)beleven met iemand anders.

Wat ik de laatste dagen ook heel fijn vond: dat er iemand is die je beter dan oppervlakkig kent. Dat je niet alles uit hoeft te leggen. Dat iemand dingen over je weet, geeft je meer het gevoel dat je bestaat.

Sommige dingen zijn ook leuker alleen

Zo heb je heel snel contact. Met lokale bevolking en andere reizigers. Dat komt niet alleen omdat er sowieso een lege plaats naast je is, in de bus, aan tafel, maar je staat er ook meer voor open.

Ik hoef niet te overleggen over wat ik wil eten / wat ik wil doen / hoe laat ik op ga staan / hoeveel geld ik die tour waard vind. En zonder al dat overleggen, ben ik veel vatbaarder voor spontane activiteiten. Dat brengt me dan weer in leuke situaties.

Meer inzicht in mezelf

Als je weg bent, mis je veel (fietstochten). Soms voel ik me afgewezen. Of verlaten. Toen ik al geruime tijd geen contact had met mensen die ik in Nederland wel geregeld sprak, werd ik bang.

Ik wil niet vergeten worden.

Maar het was, zoals veel dingen, ook goed om te voelen. En nu besef ik me des te meer: ik mis veel, maar dat is niet erg. Ik krijg er veel voor terug. Ik krijg meer inzicht in mezelf, juist omdat ik veel alleen ben. Inzichten die ik niet openbaar hier neerschrijf, maar die me goed doen. Die nu naar boven komen, omdat je er ruimte voor geeft. Ruimte waarin wellicht andere mensen stonden.

Verwachtingen van anderen zijn niet zo belangrijk als die anderen er niet zijn.

Dus. 

Hoe ik het vind en hoe ik het doe, ik brabbel meestal een beetje zoals bovenstaande. Het gaat vooral met ups en downs. Maar dat is niets nieuws. ;)

4 thoughts on “Alleen

  1. Dit zijn toch echt wel heel andere dingen dan ik heb gevoeld en gedacht. Je hebt het echt wel duidelijk op papier gekregen. Ik vind dat je hier in Nederland al super goed was in alleen zijn en alleen ondernemen. Om jaloers op te zijn. Ik oefen best wel wat, als in 100% meer dan voordat je ging. Het is zelfs gewoner geworden dan ik ooit had verwacht. Vergeet namelijk de camera geregeld. (nog 20 te gaan)…. Liefs

  2. Pingback: Terug in Colombia | Loessoep

  3. Pingback: Vaardigheden op reis | Loessoep

Geef een reactie

