Hoe alles om kan keren

Om eerlijk te zijn vond ik Ecuador nog niet echt wat. Ik moest eraan wennen weer constant te moeten afdingen (en dus wantrouwiger te zijn), m’n keel deed zeer, de mensen keken onaardig, ik durfde niet met waardevolle spullen over straat (geen foto’s van Quito dus) en aangezien zondag de verkiezingen waren, =feestdag, was ik die dag ruim twee uur op zoek naar een winkel die open was.

Die ‘niet echt wat’ bovenaan kun je gerust vervangen door: ‘ik vond het Echt. Niet. wat en dat was stom‘.

Maar, alles komt altijd goed, dus ik kan weer verhaaltjes schrijven over dat het allemaal koek en ei en in kannen en kruiken en hartstikke fantastisch is enzo.


-On-verkapt klagen

Misschien doe ik dat ook hierna, maar eerst wil ik verkapt klagen/ graag even noemen dat alle mensen die kunnen lopen zonder pijn aan hun schenen, echt ontzettend dankbaar mogen zijn. Of als je ‘gewoon’ fit bent. Als je conditie hebt.

En nu onverkapt. Want met die hardnekkige keelontsteking is niet alleen al m’n conditie weggevaagd, ik heb ook ineens weer last van m’n schenen. Stom. Ik wil weer fit zijn, voor m’n gevoel sta ik al zo lang op de rem. Sinds januari neem ik steeds de korte route / doe de niet intensieve dingen / schuif m’n sport ambities op de lange baan. En hoewel me dat ook al heel veel toffe momenten gebracht heeft, -en ik nog steeds vrij actief ben, dat besef ik me wel-, dat ik al drie maanden (!) niet heb hardgelopen, vind ik echt om te huilen.

Doe ik dan ook weleens.

Lucht op. Is fijn.

Naar je lichaam luisteren heb ik ondertussen een beetje geleerd, dus daarna doe ik maar weer braaf rustig aan.

Ik denk dat of ik dat rustig aan doen vervelend vind of niet, valt of staat bij mijn eigen vertrouwen. Dat is over het algemeen een erg sterk vertrouwen, want een lichaam is superveerkrachtig, maar als het even weg is, kan ik oprecht denken ‘het komt nooooohoooit meer goed’.

Niet alleen door het fysiek, als je je niezo voelt, speelt natuurlijk ineens alles wat niezo is op.

En toen kwam het uiteraard wel weer goed.

Niet met mijn schenen. Nog niet in ieder geval. Maar ik ga heus wel weer hardlopen en wielrennen en triathlonnen en springen van blijdschap. Dat je het even weet.

Uitzicht Latacunga

Na het even niet meer weten kwam ik met dikke ogen uit de slaapkamer gekropen en ontmoette allemaal leuke mensen (waarvan er een paar met dezelfde dikke ogen uit hun kamers kwamen) en ging dingen doen die je met een bijna-beter hoofd best wel kunt doen. Zoals een natuurpark in, koken, ideetjes bedenken, fröbelen, je neus verbranden en vooral heel veel tijd met andere mensen doorbrengen.
Praten.

Dat blijft toch iets wat op reis heel duidelijk wordt: je hebt andere mensen nodig. Je moet praten.

Vandaag scheen letterlijk de zon weer, mijn kleren zijn weer schoon en fris, ik ben in Latacunga met drie anderen en terwijl iedereen me van tevoren zei dat deze stad niets is, vind ik, of vinden wij, de stad prachtig. Rustig.

Schrijven in de zon

Ze verkopen hier honing voor 1 dollar per halve liter en amandelen voor 50 cent per 300 gram (in Colombia: 7 euro per 200 gram). Er zijn aan alle kanten besneeuwde vulkaantoppen en mooie uitzichten.
Het komt allemaal goed. :)

  

  

PS ik vind dit dus best een egoïstisch blog, want ik schrijf over mijn eigen strubbelingen terwijl er in de wereld wel ergere dingen aan de hand zijn, maar soit. Dit was even mijn wereld.

3 thoughts on “Hoe alles om kan keren

  1. hoi, je oma in hillegom heeft deze week je brief ontvangen die je begin februari op de post had gedaan. Ik dank je namens haar. Je vroeg haar hoe ik mijn contacten onderhield toen ik in latijns-amerika zat. Nou, een brief per twee weken. en dan pas een maand later antwoord. Ik heb in dat jaar een keer gebeld.

Geef een reactie

