Keelpijn, dollars en boeken

Een eerste blog uit Ecuador! Met zomaar een samenraapsel aan indrukken, ervaringen en gedachten.

(En zeven uur verschil nu met Nederland)

Uitzicht van vanochtend

  • Een nieuw land, een nieuwe ziekte! Waar ik heel Colombia op een oorontsteking na -maak je oordoppen goed schoon enzo- uit de lappenmand wist te blijven, heb ik hier sinds gisteren, de eerste dag, fikse keelpijn. En algehele belabberdheid. Ik heb trouwens nooit echt keelpijn gehad,  of ik heb het verdrongen, maar het is echt vervelend.
  • Een potje honing kost hier 9 dollar (!) dus ging ik, zonder stem, op zoek naar alternatieven. Uiteindelijk kwam ik thuis met zuurtjes, had ik een citroen leeggeknepen in m’n keel (tip van een oud vrouwtje, werkte in ieder geval verlichtend) en maakte ik van een grote zak fruit en water zelf waterijsjes. M’n citroengorgelfruitpulpijsbeleid wierp z’n vruchten af, want vanochtend had ik al een stuk minder last.
  • Maar ik doe nog wel even rustig aan. Goede reden om boeken te lezen! Ik wist niet dat je met je biebpas zo makkelijker een e-reader kon maken van je telefoon. Typisch gevalletje had-ik-dat-maar-eerder-geweten. Maar ja, wist ik niet, dus nu wat schade inhalen. Het boek Birk van Jaap Robben was binnen 20 uur uit, zo fijn om te lezen! Iemand nog een aanrader? Dan hoor ik dat graag!

  • Ecuador is een vulkaan land en Otavalo, waar ik nu ben, is omsingeld door zes van die kanjers. Met sneeuw, met bomen, je kunt er niet omheen.

  • Ze betalen hier dus met dollars, dezelfde als die in de VS, maar daar ben ik nog niet aan gewend. Zo betaalde ik voor m’n snoepjes 10x te veel omdat ik de dime voor een cent aanzag en kwam ik er vandaag achter dat ik ben opgelicht en ergens Canadese dollars heb teruggekregen. Is niets waard hier. Kostbare beginnersfoutjes.
  • Waar in Colombia alle mannen kort haar hebben, zijn er hier vooral mannen met lang haar. Ik heb al een paar keer onterecht gedacht dat ik een vrouw aansprak, dus nu ga ik maar letten op heupbreedte. (En kleding, uiteraard)

Señor of señora?

  • Mijn laatste echte dag Colombia was nog behoorlijk heftig. Ik vond ineens allemaal dingen heel moeilijk. Zoals ik al eerder schreef, voel ik me soms alleen, en afhankelijk van de dag voel ik me daar heel goed of iets minder bij.
  • Veel reizigers reizen anders dan ik, willen graag veel goedkope biertjes drinken, of vinden het niet nodig om een paar woorden Spaans te leren. Veel mensen reizen samen en vinden het leuk om even met me te praten, maar daarna gaan ze weer hun eigen weg. Ik denk niet dat het één beter is dan het ander (oké, over sommige dingen heb ik wel een mening natuurlijk ;)), maar soms begin ik daardoor te twijfelen aan mezelf. Het duurde tot zondag middag om weer helder te krijgen dat ik op Mijn manier mag reizen, met Mijn keuzes. En dat dat goed is.
  • Niet echt een eyeopener, hè? Nou, blijkbaar wel. :) na zondag middag ben ik vooral weer heel content met wat ik (niet) doe en dat voelt goed. Ergens weet ik ook wel dat ik die crisismomentjes nodig heb. ;)
  • De afvalwagen heeft allemaal verschillende ijscomandeuntjes, doet me denken aan Taiwan. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik ze helemaal zat ben.

Ik ga snel weer lezen en snoepjes sabbelen en slaaaaapen. Slaap ik toch nog bijna op Nederlandse tijd. :)

(en niet vergeten me te vertellen welk boek ik moet lezen hè?)

4 thoughts on “Keelpijn, dollars en boeken

  1. leuke verhalen, ook een goede mentale reiniging van jezelf, zo’n reis. Wacht maar af met wat voor energie je terug naar nederland komt. groet pieter

  2. Ik vind jouw blog fantastisch. Ik heb hier denk ik nog nooit gereageerd, terwijl ik hier zo graag lees. Als sinds je in Taiwan was.
    Zelf lees ik de laatste tijd graag romans uit de 19de eeuw. De laatste die ik las:
    Vanity Fair
    Portrait of a Lady
    Rebecca

Geef een reactie

