Het grote Colombia overzicht :)

Ik ben nu twee maanden en een week in Colombia en het ziet ernaar uit dat ik één dezer dagen de grens oversteek. Naar Ecuador. De hoogste tijd dus om een overzicht te geven dat nooit recht kan doen aan alle dingen die gebeurd zijn, maar dat wel een beeld kan geven..

Een Colombiaans liedje ter begeleiding

Dit luisterden we zo’n tien keer achter elkaar in de Chiva in Pereira. Hieronder een liedje dat je, naast Shakira, ook veel hoort hier.


 

De route

Als het goed is, kun je via deze link op de app Tripline zien waar ik was, met (nieuwe) foto’s en commentaar.

Colombia januari-maart 2017 on Tripline

Wat feitjes

Ik reisde de eerste maand met Hilde samen. Ik sliep in totaal in 18 hostels, waarvan 2 keer in een hangmat. 1 nacht verhuisde ik naar een andere kamer vanwege een enthousiast snurker.

Ik spendeerde het langst in Jardin de Antioquia, 16 nachten, het kortst in Manizales, 1 nacht. Het goedkoopste hostel kostte me COP 18000 (+- 6 euro), het duurste COP 48000 (+- 16 euro). In totaal gaf ik gemiddeld €18,74 per dag uit, inclusief binnenlands reizen, exclusief vlucht naar Colombia.

Kerk in Guatapé

In totaal kon ik 34 dagen niet goed lopen vanwege springschenen, zette ik 49 kerken op de foto, zag er nog veel meer. Ik zag veeeeel vogels (en ging er ook steeds meer naar op zoek) maar zette niet één kolibrie op de foto. Ook geen carriqui. Helaas. Toch zeker 50 dagen deed  ik minstens een uur yoga. Hier vastte ik voor het eerst in mijn leven. Ik leefde een paar dagen met Hare Krishnas (waar ik niet over schreef maar dat nog wel wil), met streng katholieken en met afstammelingen van de ‘indegenous’. Ik speelde orgel in een kathedraal, oude mannetjes vroegen om mijn nummer en Colombia was vooral heel heel goed voor me.

Mijn lievelingsplek was Jardin, om haar mensen en sfeer en welhaast privé zwembad, op de voet gevolgd door Filandia, wederom klein maar heel fijn. img_20170214_203157.jpgHet slechts voelde ik me in Popayan, maar dat lag niet echt aan Popayan.
Over Colombia

Natuurlijk ben ik geen Colombiaanse, maar ik weet toch één en ander van Colombia nu.

Colombia is schoon. Waar in Peru heel backpackersland naar de wc vlucht, hebben ze hier een hele hoge standaard qua hygiëne. De helft van de supermarkt bestaat meestal uit schoonmaakmiddelen en ze zijn meermaals per dag aan het boenen.

In Santa Marta

Ook het water is schoon en kun je zo uit de kraan drinken. Maar ze hadden wellicht beter koffie uit de kraan kunnen laten stromen, want dat drinken ze hier overal en altijd. Tinto Tinto Tintooooo! Dat betekent hier koffie en geen rode wijn. Met suiker. En niet altijd lekker. Meestal gewoon niet.

Colombianen zijn (uitzonderingen daar gelaten) uitzonderlijk vrolijk en vriendelijk. Iedereen wil je helpen, ook als jij dat niet wil. Met als keerzijde dat je altijd een antwoord krijgt, dat is niet per se de waarheid.

Vogel in PNN Otun Quimbaya

 

Ze reizen zelf niet echt, weten vaak alleen van de plekken waar ze werken en wonen en hebben geen idee als je bestemming één straat verder ligt.

In Colombia werkt de tijd anders. Vijf minuten duren gemiddeld een uur. En wees niet te hoopvol als ze je naar de bus laten haasten met een ‘we vertrekken bijna’. Haha, bijna… Ik koop nog even een flesje water hoor!

Snoepwinkel in Pasto

 

Colombianen zijn Supertrots. Ze zijn heel blij met hun land, ondanks alles wat er gebeurd is. En ook al kennen ze zelf slechts hun eigen dorp, ze zijn er van overtuigd dat Colombia het mooiste land ter wereld is. Overal zie je dan ook de Colombiaanse vlag, mensen hebben paraplu’s, petjes, pennen, tassen met de driekleur geel blauw rood, vaak vergezeld door een ‘te amo Colombia’. (Ik houd van je Colombia).

Leguaan in Medellin

 

En nu

Nu ben ik op weg naar Ecuador, ik weet nog niet waar precies naartoe, maar dat hoeft ook niet. Ik wil daarna eigenlijk weer terug naar Colombia, want er zijn heel veel plekken waar ik nog heen wil en bovendien heb ik veel laten schieten vanwege mijn schenen.

Het plan is nog steeds om rond juni richting Europa terug te keren. Of een pauze te nemen van het reizen. Maar dat zien we later!

Dat was mijn spreekbeurt. Zijn er nog vragen? 

Geef een reactie

