Dinsdagdenkdag

De laatste dagen waren een beetje raar. Na de busrit van vrijdag gebeurde er veel in m’n hoofd en in m’n lichaam. Meer dan ik in eerste instantie doorhad, maar misschien kwam het ook wel met vertraging. Stond ik ineens te trillen op m’n benen voor ik de bus instapte, kwamen er allemaal twijfels door m’n dromen kruipen: waar moet ik heen? Wat moet ik doen?

Afijn, ik ben weer verder getrokken: Pasto is waar ik nu ben, slechts 2,5 uur van de grens met Ecuador. (Land in zicht! ) Dit is het uitzicht:

Ik schrijf vaak over de dingen die ik doe, dat is makkelijker om te verwoorden dan de dingen die ik denk. Sowieso heb ik intern veel contradicties en over sommige dingen denk ik wel na, maar weet ik eigenlijk niet precies wat ik rr dan van vind.

Communicatie hier

Één van die dingen is mijn onzekerheid over taal. Ik werd me er zelf ook pas laatst echt van bewust, maar als ik Engels met iemand spreek wiens moedertaal Engels is, dan voel ik me altijd tekort schieten. Ik vraag zo vaak of ik een woord wel juist gebruik, hoe je iets juist uitspreekt. En in plaats van dat ik me erover heen zet en blijf praten, word ik stil.

Terwijl dat nergens voor nodig is. Ten eerste omdat m’n Engelse spreekvaardigheid van behoorlijk niveau is, ten tweede omdat ik nu eenmaal geen Engelse ben en zou je hen eens Nederlands moeten horen praten. Ha!

Dus ben ik nu aan het oefenen om gewoon door te praten. Om niet te veel te twijfelen over mijn uitspraak en woordkeus. (Al mag een leergierige houding natuurlijk wel)

In het Spaans heb ik daar dus helemaal geen last van, dan fladder ik wel rond en strooi met woorden en vervoegingen alsof het niks is. Ik denk dat dat komt, omdat men ook niet verwacht dat ik -goed- Spaans spreek en dat dus alles wat ik doe al goed is. Wellicht zijn het vooral mijn eigen verwachtingen. ;)


Hier wat indrukken van het dorpje Silvia, waar ik te paard ging met de Franse Marie.

Soms denk ik dat het handiger is als je wat minder talen spreekt. Met de Zuid -Amerikanen spreek ik Spaans, omdat ze niets anders kunnen en omdat dat leuk is. Met de Australiërs, Amerikanen, Engelsen, Canadezen spreek ik Engels. In Peru heb ik vertaald voor een Chinees koppel, omdat ze geen andere talen spraken. Gister in het hostel waren er Duitsers die geen Engels spreken (dat komt best vaak voor) dan probeer ik wat woordjes Duits uit de krochten van mijn hersenpan te vissen. (Ging niet echt, maar het gaat om het idee). Met de Brazilianen stap ik over op Portugees, omdat dat is wat ze beheersen. Frans heb ik opgegeven, m’n repertoire is volledig vervangen door Spaans.

Natuurlijk is het niet echt handiger om minder talen te spreken, maar ik ben me de hele tijd aan het aanpassen. Ik ben zo vaak in de positie dat ik de taal gebrekkiger spreek dan mijn spreek partner, soms heb ik daar gewoon geen zin meer in.z

Contact sowieso
Iets anders van de laatste dagen is heimwee. Die kende ik eigenlijk nog niet zo goed. Ondertussen is het geloof ik weer over, maar ik wilde echt graag even terug naar Nederland, dingen doen die ik al jaren gedaan heb, dingen eten die ik al jaren eet. Ondertussen is het regelmatig contact met mensen in Nederland gereduceerd tot een -wat mij betreft- minimum. Ergens vind ik dat niet erg, zo gaat dat, ik ben nou eenmaal weg en dat betekent dat je er fysiek niet kan zijn.

Soms voelt het ook wel heel alleen.

In relatie tot dit blog: over het algemeen schrijf ik voor mezelf. Om wat dingen op een rijtje te zetten of herinneringen te verstevigen. Jij kunt dat lezen. (En dat doe je) Dat betekent dat jij nu weet hoe het deels met mij gaat, maar ik heb andersom geen idee.*

Soms denk ik dat er daarom ook weinig mensen aan me vragen hoe het met me is.

Ook hier zitten twee zijden aan: als ik met iedereen moest bijhouden hoe het gaat en wat er speelt, is dat een dagtaak. Het is natuurlijk om nu letterlijk en figuurlijk afstand te nemen. Maar ik mis het natuurlijk ook weleens.

Dat was wel weer genoeg voor nu. Denk ik zo. (Want ik denk best veel)

*Als je wil laten weten hoe het met je gaat, zie dit als een uitnodiging!

Geef een reactie

