Laguna de Sonso en iets over Buga

Na een overnachting in de jungle van nationaal natuurpark Ucumarí en een snel afscheid van Jane, ging ik op weg naar Buga. De reis zou drie uur duren, maar na twee uur werd ik al ergens naast de snelweg gedropt en mocht ik lopend richting het dorp. Dat kan gewoon weer, blij met m’n benen! .

Aangekomen in het hostel werd me duidelijk dat ik alweer op een plek ben met bijzonder weinig toeristen. Daar kies ik het wel een beetje op uit, maar jeetje, het is ook hier weer zo mooi dat ik amper kan geloven dat er niet meer mensen zijn.

Alleen al de eerste wandeling was adembenemend: eerst door een groot sportpark met een overdosis aan vogels, daarna de berg op naar de heilige maagd. Hier kwam ik de triatleet Abraham tegen, die voor de komende uren m’n gids werd, me alle zwembaden liet zien en regelde dat ik mocht meezwemmen met de triatlon vereniging. Was heel tof! Ook wel pittig weer. Oja, en een zwembril voor 60 cent kan best werken. Ik sta er steeds versteld van hoe open en vriendelijk de mensen zijn.

Maar, dit blog heet niet voor niets Laguna de Sonso

Minder dan twee jaar geleden werd direct naast Buga een natuur park geopend op een voormalig maffia/drugsbende terrein: Laguna de Sonso.

Ik heb nog geprobeerd de overige reizigers over te halen mee te gaan naar dit gebied, maar ‘de anderen’ waren slechts drie Amerikanen en na onze tour door de bierbrouwerij waren ze geheel geïnspireerd om alle biertjes te proeven. (Het was 11u ’s ochtends)

Blijkbaar moet je bellen voor je komt: het hek was gesloten. Maar als je vriendjes wordt met de bewaker en de schoonmaakster, die overduidelijk meer dan collega’s waren, dan mag je best naar binnen. Yes! Toen kon het ontdekken beginnen. Zie hier m’n vogelveroveringen. (En een capibara)


Eindelijk een ijsvogel! Daar waren Hilde en ik lang naar op zoek sinds we de roodstaartglansvogel in Gambhira aanzagen voor een ijsvogel.


Na een aantal uur door de blubber struinen en kletsen met de bewaker terwijl er Heeeeeeel veel vogels om ons heen vlogen, spoelden we onze schoenen af en mocht ik achterop de brommer mee terug naar Buga.

De mythe van Buga

Lang geleden was er eens een oude wasvrouw. Ze had al tijden gespaard om een Christusbeeld te kopen, maar onderweg naar de winkel kwam ze een man tegen die op weg was naar de gevangenis. Ze gaf hem al het geld voor het Christusbeeld, zodat hij niet hoefde te zitten en keerde terug naar huis. Hij zegende haar als dank.

Een paar dagen later, terwijl ze kleren waste, voelde ze door de stroming ineens iets hards: het was precies de crucifix die ze zo graag wilde kopen! Vol van dankbaarheid bouwde ze een altaar voor het beeld. En toen…

Begon het beeld te groeien, ook na haar dood, het groeide uit tot een levensgroot beeld en hier wordt verteld dat het je kan genezen van alle ziekten. Sindsdien is Buga een pelgrimsoord en komen mensen van Heine en verre om op blote knieën over het plein te kruipen in de hoop op een wonder.

Ik vind het zelf vooral frapant om overal ‘Christus in de aanbieding’ en ‘Twee Christussen voor de prijs van één’ te zien staan.

4 thoughts on “Laguna de Sonso en iets over Buga

  1. Wat weer een mooie foto’s Loes! Prachtige natuur en schitterende vogels! Fijn dat je benen “het weer doen”! Groetjes,

    Janny.

    • Dankjewel Janny! Maar jij hebt ook wild in de tuin zag ik. :)
      Ik vind het echt supermooi hier. Ik kan niet alles op de foto zetten, in het echt is het nog veel mooier! Voel me hier eigenlijk wel thuis…
      Liefs!

  2. Lieve Loes, opa heeft op zijn tijdelijke plek op St. Paul jouw laatste verslag gehoord en de foto’s bekeken. Hij heeft er weer heel erg van genoten. Opa wenst je verder een goede reis en hij hoopt dat hij en jij elkaar binnenkort nog eens in levende lijve zien!

    • Ha opa!
      Dat is leuk, bedankt voor dit bericht! Wat gebeurt er veel hè? Hoe bevalt het daar? Fijn dat je daar zo snel terecht kon!
      Ik kan helaas je huidige stekkie niet komen bekijken, maar zodra ik terugkom, kom ik langs hoor!
      Maak het goed en hou je taai! ;)

Geef een reactie

