Santuario Otún Quimbaya

Ontbijt om 7.30, iets later dan gepland want door een luidsnurkende kamergenoot had ik iets minder nachtrust gehad. Een kom papaja, goiaba, banaan en granola verder was ik klaar voor de chiva! (En Otún Quimbaya, een PNN, parque nacional natural).

De chiva!

Hevig schuddend door de bergen, soms honderden meters achteruit omdat het pad te smal is om te passeren, maximaal volgepakt.

In de chiva met een, zo bleek, hele schoolklas. Ze zaten ook te gillen op het dak

Ik had betaald voor een hike met een gids, maar als je de enige bezoeker bent, heb je dus een privé gids. Perfect. Behalve dat na een uur de regen ineens met bakken uit de hemel kwam en dan gaan alle dieren en de gids schuilen.
– Hier alvast wat klein gevogelte.


Dus zo liep ik ineens alleen in een prachtige omgeving. Ze noemen dit klimaat subandino, met mijn amateursoog zag ik vooral een mix van jungle en bergen. Kleine en grote vogels, veel meer dan ik foto’s kon nemen. (Sowieso, die beestjes zijn zo snel)

En toen, in de stromende regen: Apen! Blijft leuk. :) brulapen bewegen best langzaam, dus ik kon lang genieten.

Dit waren trouwens ook twee beste ‘vangsten‘: de torro del monte oftewel red ruffed fruitcrow (maakt een geluid als een briesende stier) en de pava caucana. Beide erg zeldzaam.

(Ik geloof dat ik een vogelaar aan het worden ben?)

Daarna werd ik nog vriendjes met de Chiva chauffeur en de kaartjesverkoper, dansten we op Colombiaanse muziek en moest ik met zo’n vijf Colombianen op de foto.

Het was een mooi bezoek. (En je kunt dus ook in het park slapen, waarom wist ik dat niet?)

3 thoughts on “Santuario Otún Quimbaya

Geef een reactie

