Dingen van nu (4 maart)

.mijn uitzicht vanuit het hostel: (Filandia)

Met pijn in m’n hart heb ik Jardin en haar belachelijk leuke mensen toch verlaten en ben ik weer wat zuidelijker beland. Niet dat ik per se naar het zuiden aan het reizen ben (al lijkt het er wel op).

Hier wat dingen van nu.:)

Ik ben er wel klaar mee

Ik wil weer kunnen lopen, of springen, een stukje fietsen of een kilometer (of twee) hardlopen. Afgelopen week was ik echt klaar met zeurende schenen. Ik had al zoveel niets gedaan, al zoveel laten schieten, al zoveel alternatieven bedacht en uitgevoerd, ik bleef positief denken maar dat was ook wel een beetje op. En mijn schenen deden alleen maar meer pijn.

Dus toen moest ik even heel hard huilen. Freakin hell, dit was niet wat ik verwacht had. In plaats van dagen door de bergen te trekken, liep ik met tussenstops naar de supermarkt 500m verderop. Ik vind het niet erg om langer op één plek te blijven, maar liever niet omdat ik nergens heen kan. M’n spieren en conditie verdwijnen, dat vind ik lastig.

Dus, op naar de dokter. Kreeg twee killerinjecties in m’n billen, kon daarna niet meer zitten van de spierpijn en sindsdien gaat het allemaal een stuk beter.

Antwoord geven

Waar ik steeds weer in blijf trappen, is dat je het antwoord van Colombianen niet altijd kunt vertrouwen. Niet omdat ze niet te vertrouwen zijn, maar omdat ze behulpzaam zijn en altijd antwoord willen geven.

Vraag je de weg en weten ze die niet? Dan wijzen ze toch een richting op. We kregen in Medellin zo eens drie verschillende richtingen waar de busstop zou zijn.

Is hier een vegetarisch restaurant? Eerst hoor je drie keer ‘Nee, die hebben we niet’ daarna hoor je, ‘ik geloof dat ze daar wel iets vegetarisch hebben’ en uiteindelijk blijkt dat er drie vegetarische restaurants zijn en minstens twee plaatsen met vegetarische gerechten.

Ze willen wel allemaal praten: dit zijn Inez en Lilian, de buurvrouwen

Manizales  

 Ik was hier slechts één dag en één nacht, maar ik wil er toch iets over zeggen. Deze stad staat bekend als de stad met de open deuren; alle huizen hebben twee deuren waarvan de eerste altijd openstaat om gastvrijheid te tonen.

Dat heb ik geweten.

In de bus kwam ik Adriana tegen, of eigenlijk zij mij. Ze ging naast me zitten en me tips geven over waar ik heen moest gaan, maar voordat ik het wist had ze haar plannen veranderd en zichzelf tot mijn gids benoemd.

Zo trokken we drie uur door de stad, dronken tinto’s (koffie, veel meer dan ik gewend was), vingen duiven en lieten ze weer los, werd ik voorgesteld aan iedereen en ik voelde me vooral heel erg welkom. En toerist.


Alleen in een hostel

Ik geloof dat ik ook redelijk de enige toerist was. In het hostel had ik een kamer voor vijftien personen voor mezelf en op straat werd ik hevig nagestaard.

Ik wilde met mensen kunnen praten. Dus m’n plannen maar weer eens omgegooid (met moeite) en meteen naar Filandia gereisd.

Dat voelde eerst een beetje als falen, want ik vind één nacht voor één stad veel te kort. Maar ergens voelde het ook heel tof om zo beslissingen te kunnen maken. Bovendien, hier zijn voelt veel beter.

Wat verder nog van nu is: yoga. Heel veel Spaans praten en nog steeds tekenen. Maar ook: super leuke mensen om samen -niet zo actieve- dingen mee te ondernemen en een oud mannetje die me ineens een zoen gaf omdat hij me mooi vond. (Uhhh. Doei)

Maandag en dinsdag mag ik als assistent de wiskunde docent hier helpen en daarna zien we weer verder!

Uitzicht in Jardin :)

2 thoughts on “Dingen van nu (4 maart)

  1. Hoi Loes,

    Wat leuk om af en toe jouw teksten te lezen.
    Het lijkt erop dat je met de ups en downs die erbij horen een geweldige tijd hebt.
    Geniet ervan!
    Groetjes, Miriam en nog hartstikke bedankt voor de enige ansichtkaart uit Brazilie ;)

  2. Ha Miriam!
    Wat een verrassing, een bericht hier :). Leuk! Vroeg me al af of de kaart aangekomen was.
    Ups en downs, check, zeker wel. Maar dat omarm ik ook wel, aard van t beestje ;).

Geef een reactie

