Over mensen, drugs, bagage enzo

Hoi. Ik ben Loes. Ik heb vanavond knoflookpasta gegeten, want dan hoefde ik geen boodschappen te doen en ik bevind me in Medellin, Colombia. Dit is wat ik nu hier neer wil zetten:.

Mensen zijn overal ter wereld hetzelfde

Oke, natuurlijk zijn er verschillen, word ik raar aangekeken als ik mijn Giga-ontbijt eet – valt reuze mee hoor, maar het is wel meer dan de gebruikelijke kop koffie met arepa hier – en leggen de mensen andere accenten op wat ze belangrijk vinden – familie betekent toch iets anders en afval kun je best op de straat gooien -.

Toch zijn het niet de verschillen die me opvallen.

Mensen zijn mensen die eten, slapen en andere mensen nodig hebben. Dat maakt dat leven hier in een bepaald opzicht minder spannend – kom ik nog op terug –  meer gewoon. Want iedereen leeft gewoon. Waar dan ook.

Drugs

De enige landen ter wereld waar de coca bladeren groeien zijn Peru, Bolivia en Colombia, dus ja, nogal logisch dat cocaïne hier vandaan komt. Behalve dan de coca thee en in de bergen coca bladeren tegen de hoogteziekte, gebruik ik niets van deze plant. Was ik sowieso niet van plan, maar al helemaal niet omdat je hier zo duidelijk ziet wat voor ellende drugs brengen.

Met elke dollar / euro / peso / … die je besteedt aan drugs, steun je wapenbezit, geweld, prostitutie etc.

Ik moet er niet aan denken dat door mijn geld verkrachtingen of moorden plaatsvinden.

De wereld

Aan heel veel andere dingen moet ik eigenlijk ook niet denken. Of juist wel. Of toch weer niet. Ik vind de politiek momenteel helemaal niet leuk om over te praten, maar ik doe het wel geregeld. Dan zit ik om tafel met mensen van over de hele wereld die allemaal merken dat er dingen veranderen. Absurd.

Ik weet eigenlijk niet of ik er meer over wil zeggen.

Spanning

Ik zei al dat ik er op terug zou komen, maar afgelopen week hadden we dan toch ons eerste echt spannende momentje in Zuid – Amerika. Oké, voor ik daarover begin wil ik wel noemen: Zuid-Amerika is echt heel veilig om te reizen. Ook als vrouw. Ook als jonge vrouw. Ook als het warm is en je een korte broek aan wil. Ook als je alleen bent.

Maar je moet natuurlijk niet het gevaar gaan opzoeken en er zijn ook best wel veel voorzorgsmaatregelen die ondertussen standaard bij mijn levensstijl horen.

(Zoals: soms doen alsof je geen Spaans spreekt, niet overal maar vertellen waar je heengaat, niet op je telefoon kijken terwijl je loopt, zorgen dat je voor het donker ‘ thuis’  bent etc. Schrijf ik misschien nog weleens uitgebreid over)

Een sloppenwijk in Medellin inlopen is niet per se een goed idee. En toch hadden we dat bijna gedaan. We hadden even met onze Nederlandse hoofden gedacht dat als je op de kaart ziet dat van A naar B maar 3,2 km is, dat je dat dan makkelijk kunt wandelen. Er lag ook een mooie groene vlek tussen; een park! Bomen! Houden we van!
Lang verhaal kort; gut feeling werkte erg goed, er is niets gebeurd, maar het was niet de meest rustige wandeling ooit en nu zijn we extra alert.
Een eindpunt – maar ook weer niet

Ik vind het heel prettig om geen vlucht terug te hebben. Om maar te kijken wanneer ik er klaar voor ben en waar ik dan op dat moment ben. Maar het bracht me ook wel heel veel twijfels.

Wanneer ik me dan even niet goed voelde, dacht ik al snel: ‘ Maar ik kan ook gewoon terug naar Nederland’ , om even daarna bij een mooi uitzicht te denken: ‘Ik blijf gewoon jaren weg’. Het geen-plan-hebben gaf me meer onstabiliteit dan ik wilde.

Bovendien mis ik het echte contact met alle mensen in Nederland. Whatsapp en bellen kan wel, maar het is bij lange na niet hetzelfde als iemand echt zien.

Oja. En fietsen. Vandaag was er een duatlon in Medellin (fietsen en rennen) en helaas waren we te laat voor de inschrijving en lieten ze ons ook niet toe ondanks mijn Spaanse smeekbede, maar we zagen de deelnemers gaan en toen wilde ik zooooo graag.

Dus, ook al is dit maar een idee, ik heb toch een soort lange termijn plan gemaakt: in de zomer ben ik in en om Nederland. Met een fiets en een tent en verder niet zoveel spullen en dan kom ik graag naar je toegefietst om samen iets te doen. En als dat bevalt dan ga ik ook wat verder weg fietsen en als je dat leuk vindt mag je ook meefietsen en meedenken over leuke bestemmingen enzo.

Ik wil ook naar buitenkunst. Daar heb ik nu al zin in.

Bagage

M’n bagage is nu 13,2 kg en ondertussen is het allemaal best wel optimaal. M’n huidige bagage moest ik hier misschien maar eens neerzetten, dan vergeet ik dat niet. (Bovendien maakte ik een lijst van tevoren van alles wat ik meenam, kan ik zelf ook weer lachen).

 

Haha, ik zie nu dat ik begon met de wereld en eindigde met m’n bagage. Op elke schaal zijn er dingen belangrijk. ;) Ik zou nog graag willen zeggen dat ik het leuk zou vinden om wat van je te horen, welk medium dan ook. Ajuus!

6 thoughts on “Over mensen, drugs, bagage enzo

  1. Hoi Loes. Dankjewel voor deze tekst. Ieder mens reist op zijn eigen manier door het leven… Tot ziens in de Nederlandse zomer. Dat duurt nog heel lang en dat is al heel gauw.Alles is relatief. ❤

  2. gewoon zo lang mogelijk wegblijven, al denken je ouders daar ongetwijfeld anders over. Nederland was afgelopen weekeinde wit. Heb nog sneeuwballen gegooid en sneeuwpop gemaakt met lovis. kun je je niet voorstellen, tis echt zo. enjoy! hasta la proxima vez

    • Haha, of gewoon nog eens ergens anders heen. Ik hoorde over de sneeuw en serieus, dat klonk echt als heel fijn na alle zonneschijn hier! Tof om te horen van de sneeuwpop, hoe vond Lovis het? ¡Entonces, disfruta para mi también!

  3. ha Loes, noteer alvast Buitenkunst Drenthe 5 t/m 12 augustus. Inge en ik gaan dan in elk geval en we nodigen al onze kinderen :), zussen, schoonbroers, neven, nichten, vrienden uit om ook te gaan. Het klinkt strak georganiseerd, maar het is Buitenkunst en dus uit je comfortzone. liefs van Gerdie

Geef een reactie

