Colombiaanse gebruiken

Het was tijdens de Free Walking Tour in Cartagena dat mijn oog viel op een affiche aan de muur met een mooie tekening. Verder stond er eigenlijk niets op.

De volgende dag probeerde ik het affiche terug te vinden, en dat lukte!.

Na wat rondvragen kwam ik uiteindelijk terecht bij een supermooie expositie met illustraties over Cartageense en Colombiaanse gebruiken. Ik was daar dus heel enthousiast aan het rondlopen toen een Cartageen me aansprak. Ook hij was helemaal verguld met de mooie platen en wilde me graag uitleggen wat ze allemaal voorstelden. Superleuk! Goede aanleiding ook om iets te schrijven over de Colombiaanse cultuur.

Vervoer

Druk. Veel auto’s, veel taxi’s, veel fietsers, een paard en wagen, ijscokarren en straatverkopers. Heel veel toeteren en voorrang nemen. ‘Geef het door, wie de grootste auto heeft of het hardst toetert of gewoon heel brutaal is gaat voor’ geldt hier.


Stadsbussen

En als we het dan toch over vervoer hebben: de deuren van de stadsbussen staan de hele tijd wijd open, zodat je overal in en uit kunt stappen. (Ze doen hier niet aan bushaltes) Uit die deur hangt dan een jongen die luid verkondigt waar de bus heen gaat.


Arepa’s 

Men neme maïsmeel, een beetje zout, een beetje olie en water. Je kneedt dit tot een deegbal en daar maak je platte koeken van. Deze kun je bakken (de gezonde variant) of in de frituur gooien (dat gebeurt het meest). Ik ben er niet zo’n fan van, maar je vindt op elke straathoek wel een verkoopster en Colombianen eten arepa’s makkelijk als ontbijt, lunch en bij het avondeten.

Domino spelen

In het park of op een straathoek -naast de arepa verkoper-, als je er een tafeltje neer kunt zetten, kun je domino spelen. ”Domino? Zo spannend is dat toch niet?” vroeg ik mijn lokale gids. Waarop hij me vreemd aankeek en begon te lachen. Wel dus. Excuus.

Fruit verkopers

Plaaaaatanos, aguacate, manderiiiiinas 

Je hoort ze al van verre aankomen: de straatverkopers. Hun karren volgeladen met heerlijk vers fruit en een parasolletje erboven.

Dit fruit verkopen ze meestal via het raam. Ook als je op de tweede of derde verdieping woont.

De kapper

Naar de kapper gaan is hier spotgoedkoop, ook voor Colombianen zelf. Voor 9000 pesos, zo’n drie euro, word je geknipt. Aangezien het hier in het Caribische gebied momenteel niet, of heel zelden regent, kun je best buiten je kapsalon openen: je hangt je spiegel in de boom, zet er een oude bureau stoel voor en knoopt je klant een kleurig laken om: knippen maar!

Typemachines

Ik hoop dat ik dit goed begrepen heb, maar de mannen met hun oude typemachines die in een bepaald gedeelte van de stad zitten, zijn deel van een echt Cartageense traditie: vroeger kon je naar hen toe als je een liefdesbrief geschreven wilde hebben. Tegenwoordig leggen ze zich meer toe op poëzie. Maar de retro typemachine blijft.

Winkels

Er zijn wel grote supermarkten, maar als je wat nodig hebt kun je ook overal kleine kruideniers vinden. Die verkopen dan weer weinig fruit, want dat ligt op die karren.

Tevens doen deze winkels dienst als soort café. Vooral mannen, maar ook vrouwen, komen hier samen voor een biertje of twee, of drie. Er staan altijd een paar stoelen buiten en iedereen zit op muurtjes en stoepjes.

Grappig feitje: het schijnt dat je een Aguila – het lokale bier – ook kunt bestellen door vliegbewegingen met je armen te maken. Aguila betekent namelijk eagle.


Dat was het voor nu, we mogen nog meer van Colombia ontdekken en gaan op weg naar Medellin!

One thought on “Colombiaanse gebruiken

Geef een reactie

