Santa Marta en omstreken

Want daar waren we nogal een tijdje: twee weken om precies te zijn. Twee eerste weken Colombia die voorbij gevlogen zijn, maar tegelijkertijd ook als maanden aanvoelen. Dit land is mooi, heel mooi. .

En schoon, vergeleken met Peru. Ook wel prettig. Niet qua afval langs de weg trouwens, de perk – en plantsoendienst lijkt vooralsnog niet te bestaan: overal ligt (plastic) afval. Wel in de keukens en huizen: alles ziet er verzorgder, minder stoffig, nieuwer uit. Zeep bij de wasbak,en een briefje hoe je je handen het best wast.
PNN Tayrona

Hoe de Tayrona vandaag nog leven

De Tayrona zijn één van de inheemse bevolkingsstammen van Colombia, in het nationale natuurpark Tayrona -onze eerste bestemming want het park werd ineens gesloten (zonder aankondiging, kan hier gewoon) – woonden nog zo’n 80 Tayrona. Overal in de omgeving kun je oude trails vinden die de kleine gehuchten met elkaar verbinden. Dat het park zelf supermooi was, kon je al zien op de foto’s hier. Echter, ook de trails in Minca waren supermooi.

Minca

Minca was dus de volgende stop. Nadat we eerst drie uur met bepakking naar boven waren gelopen kwamen we aan bij ons hostel met uitzicht: Casa Elemento.

Het hostel met misschien wel de grootste hangmat ter wereld

We liepen op de volgende dag 32 km, met flink wat klimmen en dalen. Dat was eigenlijk iets te veel, op het laatst waren we niet meer vooruit te branden. Wat ook wel weer hilarisch was en in ieder geval zorgde voor genoeg eetlust.

Hier leerden we dat je een Colombiaanse ‘je bent er bijna‘ niet te letterlijk moet nemen: het kan nog best een halfuur lopen zijn. Of een half jaar. ;)

Hetzelfde met de Colombiaanse vijf minuten. Als ze zeggen dat je nog maar x minuten hoeft te wachten op de bus/ je eten / tot we gaan / … , doe dan x keer vijf en het resultaat in het kwadraat of tot een willekeurig grote macht en je weet hoeveel minuten je minstens moet wachten. Ik moet zeggen, ik begin iets van geduld te kweken, maar het is nog pril en ik tuin er steeds weer in.

’s Nachts nogal letterlijk met de beentjes omhoog: m’n hangmat hing haast verticaal

Behalve dat Minca ons fantastische uitzichten en vermoeide benen gaf, was ze pok nogal gul met de zandvliegen. Deze kleine bijters springen in je kuiten en bovenbenen (hoger komen ze haast niet), om zonder dat je het doorhebt gemene bulten achter te laten. Geen anti insecten spul dat werkt. Of de bulten jeuken is per persoon verschillend. Hilde had nergens last van, maar ik was de Sjaak. *

Gambhira eco village

Rust. Regelmaat. Een Hare Krishna gemeenschap in de bergen waar we vrijwilligerswerk en yoga deden. Ik wil er veel over zeggen, maar ik heb m’n gedachten erover nog niet op een rijtje. Als in: het was zo bijzonder hoe we mee mochten leven met hen, hoe open iedereen was. Tegelijkertijd was het confronterend – en ook weer niet- om te zien hoe anders het kan. Leven. Geloven.

Ik besef me in ieder geval weer goed hoeveel plastic en chemische producten ik gebruik. (Omdat het water werd hergebruikt voor de landbouw mocht je bijv geen shampoo of tandpasta gebruiken. Ik weet dat het niet goed is, maar voelde dat nu des te meer.)

Vuurceremonie, zondag rond 6u ’s ochtends

Het was een prachtige ervaring, waarbij ik even nog meer weg was dan ik al was en waarin Heel Veel geslapen werd. Heel veel.

Momenteel zijn we in Cartagena. Wat alwéér ontzettend mooi en goed is, maar dat komt een andere keer.

* Hoe langer ik weg ben, hoe leuker ik dit soort uitspraken vind.

3 thoughts on “Santa Marta en omstreken

  1. Hoi Loes,
    Wat maak je toch veel mee! Fijn dat je zo geniet! Ik geniet van je verhalen….
    Groetjes en fijne tijd daar verder,

    Janny.

Geef een reactie

