The Fools II

Zoals ik gisteren al aanstipte: er is nogal veel wat ik wil ‘bewaren’ van het bezoek aan de Fools. Het was echt een hele goede ervaring. Ten eerste om weer wat te kunnen doen, met andere mensen, voor andere mensen.Ten tweede om de omgeving; de mensen en de natuur. Ten derde om zelf na te denken over de dingen die ik leuk vind en wat ik nog wil leren en….

Oeps, ben ik alweer begonnen met een nieuw lijstje. Het was zo ontzettend trof dat ik heel graag terugkom en dat eigenlijk ook al een beetje beloofd heb.

Wat wil ik meenemen van de Fools?

  • Eerst collaboratie, daarna pas competitie
    Niet alleen wanneer je een nieuw spel, bijvoorbeeld spike ball, leert, maar op heel veel momenten is het goed om samen te werken. Ik doe graag dingen alleen, zo heb ik dat de afgelopen jaren misschien ook wel steeds meer gedaan, maar samenwerken is óók leuk en dat leerde ik weer opnieuw.
    Competitie is niet slecht, maar juist een middel om nog beter te worden. Maar als je net leert tafel te tennissen dan leer je veel meer van rustig overspelen dan van meteen proberen te winnen.

      

  • Positiviteit

    Wat een fijne positieve basis was hier. Mensen waren enthousiast, hadden zin om van elkaar en van zichzelf te leren, respecteerden elkaar. Brazilianen zijn sowieso geen klagers. (ook geen sarcasme trouwens) Als je 20 minuten moet wachten, dan zie je dat als een kans om even een praatje met iemand te maken.
    Ik verbaasde me er regelmatig over hoe open de mensen zich stelden voor elkaars ideeën en culturen.
       
  • Fouten maken is leuk 

    img_05721En zomaar wat proberen ook. Zie ook hierboven: alles werd zo positief benaderd dat fouten maken ook echt niet als falen werd gezien, maar meer
    als iets leuks waar je om kunt lachen.
       

  • Iedereen heeft zoveel te bieden

    Dat een ander iets beter kan dan jij is geen reden om je slecht te voelen, maar een kans om te groeien. En ook al denk je misschien eerst: wat kunnen de gasten nou van mij leren? Er zijn echt tienduizend dingen te bedenken.
       
  • Focus

    Er was een workshop waarbij we gecoacht werden in het ‘leren van een vreemde taal’. Dat vond ik een indrukwekkende workshop (ik was zelf deelnemer). Als in, ik merkte hoe weinig focus ik nu heb. Hoe weinig ik nadenk over welke doelen ik heb, hoe ik die op een structurele manier kan bereiken, wat mogelijke valkuilen zijn.Aan de ene kant kreeg ik heel veel zin om weer echt iets te hebben om helemaal voor te gaan (een studie, een sport, een bepaalde vaardigheid). Aan de andere kant denk ik, nu nog niet.
    Laat mij maar even een beetje zien wat er gebeurt.

    Heel praktisch is het niet eens haalbaar: als ik bijvoorbeeld heel structureel een taal wil leren, dan wil ik eigenlijk ook een goed boek. En een bureau. Die heb ik nu niet.

    Afijn, in de desbetreffende workshop creëerden we een visie en dat wil ik zeker vaker doen, want het gaf behoorlijk veel kracht om jezelf in een ‘succesvolle’ situatie te plaatsen.
    Ik weet niet of ik het nu helemaal opschrijf zoals ik het bedoel, maar wellicht schrijf ik er nog wel een keer over. Het maakte nogal veel los.


    .
  • Permacultuur

    Hiervoor had ik hier nog nooit van gehoord, maar ik heb hier mijn eerste dingen over geleerd en ik zou hier heel graag meer over leren. Even heel kort door de bocht: ik vind het idee dat jij als ‘designer’ de wereld zo in kan richten dat hij je niet meer nodig heeft, maar zodat iedereen er beter van wordt, een hele mooie gedachte.
    En persoonlijk vind ik het erg leuk dat er allerlei natuurkunde en wiskunde  achter bepaalde technieken zit.

….
En natuurlijk nog veel meer. :)

3 thoughts on “The Fools II

    • Ha Maartje! Leuk dat je het leest. :) Het was ook zo leuk! Ik was ook zeker langer gebleven als het volgende nog niet gepland was. Maar: we gaan richting Peru! :D
      Succes met de laatste dagen voor de vakantie!

      • Ik lees ze allemaal ;)
        Peru! Ben heel erg benieuwd naar wat je daar allemaal gaat beleven. Geniet ervan!
        Dankjewel. Voor mn gevoel sta ik al met één been in de vakantie dus dat is chill!

Geef een reactie

