Doen wat je leuk vindt – of niet

Vaak is mij gevraagd: ‘Waarom studeer je wiskunde?’. Mijn antwoord was steevast: ‘Nou, omdat ik dat leuk vind.’
Hetzelfde met Chinees leren. Ik realiseerde me pas na vier maanden intensief studeren voor de minor Chinees dat ik niet echt een andere reden had dan ‘Omdat ik het leuk vind’. En dat was ook voldoende, want juist toen ik me besefte dat het allemaal eigenlijk nergens toe leidde (Taiwan was toen nog niet in beeld), vond ik het lastiger om er tijd voor vrij te maken..

Ja, en toen ging ik ineens naar Taiwan en was er motivatie genoeg.
Maar nog steeds, ik leerde vooral omdat ik het leuk vond.

Zo begon ik ook maar met triathlon. Ik vond sporten leuk en ik hield van rennen en fietsen, nou, dan ben je er al bijna. En inderdaad, triathlon vond ik leuk. Ontzettend vreselijk leuk. Plus de mensen die ik erbij kreeg: Goud.

img_20161128_1434221

Ergens in 2015 was het toch wel klaar met die studie wiskunde en was ik toe aan het volgende. Alleen, wat? Met mijn Nederlandse hoofd inclusief Nederlandse gedachten ging ik op zoek naar iets ‘wat ik leuk vond’.
Dat was best wel pittig.
Ik vond studeren zó leuk dat al het andere me minder leek.
Ik wist ook niet of ik al wilde gaan werken. Eerlijk gezegd vind ik dat nog steeds een lastige vraag.
Van het één rolde ik in het ander, en ineens stond ik voor de klas. Het lesgeven zelf was heel erg leuk, maar ik miste toch iets wat ik tijdens het studeren wel had gevoeld. Wat was dat?
‘Vond ik het niet leuk genoeg?’ zo vroeg ik aan mezelf.

Ik praatte erover met anderen. Dat hielp vaak.

Een moment dat me bij is gebleven is toen iemand vroeg of ik het studeren zo leuk vond omdat het wiskunde was, of omdat het studeren me gewoon erg goed beviel.
Ik denk dat laatste. Wellicht had ik het net zo tof gevonden om Nederlands of biologie of … te studeren.

Ook het advies ‘Doe maar wat’ kwam regelmatig voorbij. Gewoon een beetje aanklooien is een grote hobby van me, maar ik kon me niet voorstellen dat ik, nu ik in de ‘echte wereld’ was beland, – ik heb immers een master diploma op zak dus dan ben je wel zo’n beetje in het ‘later’ terecht gekomen – zo’n advies moest opvolgen.

Afijn.Er was één axioma in mijn logica die maar overeind bleef:

Je moet doen wat je leuk vindt.

 

Daar twijfel ik nu over en dat is best wel prettig. Want om eerlijk te zijn, de eerste week in Brazilië zou ik niet per se omschrijven als ‘leuk’. Maar wel als goed.

Het is niet leuk om zwervers te zien en te ruiken. Mensen, kinderen zelfs, die niets hebben en op straat liggen. Ik schrok ervan. En het enige wat ik mocht doen als ‘rijke westerling’ was met mijn streetface (boos) er hard voorbij lopen, ze niet aankijken, vooral niet praten zodat ze niet merken dat je buitenlands bent.
Want anders wordt de kans dat je beroofd in de goot ligt wel heel groot.

Dat was best wel onmenselijk: Kom ik daar met m’n Westerse rijkdommen een beetje voorbijsjezen en ik mag niet eens een glimlach geven. Of ‘hallo’ zeggen. Ik mag alleen maar doen alsof ik op ze neerkijk. Sterker nog, ik moet doen alsof ze niet bestaan. Voor mijn eigen veiligheid.

 

Voelde ik me best wel naar door.

Hallo ongelijkheid.

Maar daardoor besefte ik me wel welk voorrecht het is om in Nederland te leven. Waar je op elk moment van de dag de fiets kunt pakken. Ook ’s nachts. Niet overal, maar wel bijna overal.
Ik vond het raar toen ik in Nederland hoorde dat mensen hier de fiets in de auto stoppen en naar een park gaan om te fietsen. Bang dat hun fiets gejat wordt op de weg ernaar toe. Maar nu ik hier ben is het ineens heel logisch. Zo werkt dat dus écht.

Voor mij betekent dat dat ik ineens veel meer ruimte in mijn hoofd heb. Want als die vraag van: ‘is het wel leuk genoeg?’ uit de buurt blijft, ga ik vanzelf meer aanklooien. En dat is op een andere manier eigenlijk ook best leuk. :)

One thought on “Doen wat je leuk vindt – of niet

  1. Pingback: Soms is het achteraf leuk(er) en het positieve van shinsplints | Loessoep

Geef een reactie

