Goedemorgen!

早安 = Zǎo ān = vroege vrede.
In China zegt men 早上好, wat wel letterlijk goedemorgen is.
Ik werd net wakker op het dak van een tweedehands boekwinkel, driehoog, met koude voeten. Klinkt ongeloofwaardig hè? Gelukkig heb ik hardloopsokken.

Ik zou hier natuurlijk graag willen verkondigen dat het allemaal geweldig is hier, en in zekere zin is dat waar, maar eerlijk is eerlijk, ik word enorm heen en weer geslingerd tussen ‘Wow, wat is het hier prachtig en leuke mensen en ik wil hier nooit meer weg’ en ‘Mama, alsjeblieft, kom je me ophalen? Ik vind het niet meer leuheuk’ en ‘Pfff, ik smelt en het is te warm om hard te lopen en mehh’ en ‘Ah, het leven is fantastisch, stuiterstuiter’.
Momenteel ben ik neutraal en zal ik eens een beetje vertellen hoe het gaat.

Goedemorgen!

Als je wakker wordt en je ziet dit, dan wordt het vast een goede dag. :)

Het eerste wat mij te binnen schiet: Ik heb weer hardgelopen! Gisteravond. Ik besloot een oude spoorlijn te volgen die niet meer in gebruik is en kwam zo mooi op het platteland. Echt, verrek de hitte, zweten doe ik toch constant. (dat was de mentaliteit, de waarheid is natuurlijk dat het best zwaar is om je door de warmte te worstelen, maar het voelt wel heel goed!)
Vanavond ga ik hardlopen met een andere Lulu (uit Beijing, woont hier al zo’n half jaar), zij gaat me laten zien wat de mooiste weggetjes langs het strand zijn.

Ik ben mijn Chinees goed in de praktijk aan het brengen. Ik heb blijkbaar de gave gevonden om westerlingen te omzeilen. Of ze zijn er gewoon echt niet, maar in de afgelopen week kwam ik in de hostels in totaal drie Canadezen, één Nederlander (die dan wel weer uit Nijmegen kwam en vlakbij de Muntweg woont), twee Amerikanen, twee Engelsen, en een Fransoos tegen. Momenteel zit ik op het dak met alleen maar mensen uit Taiwan, China en Hongkong.
Soms word ik daar een beetje moe van, dat ik steeds de 外國人, buitenlander, ben. Of dat ik toch steeds woorden moet vragen en niet alles begrijp. Aan de andere kant doet het me goed om te merken hoe veel gesprek we kunnen voeren. Het is fijn om te merken dat iedereen zijn best doet om me overal bij te betrekken. Ook al zijn dat woordspelletjes in het Chinees (ik was zo slecht, hahaha).

Ik zit trouwens aan de oostkust, in Taitung – 台東 – en de natuur is hier prachtig. De lucht is hier heel schoon (dat merk je meteen!) en de mensen heel 放鬆, relaxed. Je kunt hier ook heel veel sterren zien! Echt heul veul. In Hsinchu zag je helemaal niets door alle lichtvervuiling.
Ik vul mijn dagen met fietsen, zwemmen en lezen, als ik niet andere spontane dingen doe, zoals tegen een muziekfestival aanlopen, daar Taiwanese meisjes ontmoeten, uitgenodigd worden om naar hun werk mee te gaan (een kinderopvang), met Taiwanese kinderen spelen, etc. Oja, of als ik niet een halve dag aan het zoeken ben naar een bank die mijn pinpas accepteert.
Ik heb bar weinig foto’s, want ik ben iemand die er niet van houdt om te stoppen tijdens het fietsen voor foto’s, die vergeet om foto’s te maken als ze wel stopt, en die denkt: ‘ach, dat foto’s maken komt later wel’ op alle andere momenten, dus je moet me maar op mijn woord geloven, het is geweldig prachtig. Ik heb trouwens wel één foto, blijkbaar zelfs twee:
IMG_05011 IMG_05021

Nu lijkt het alsof Taiwan net zo plat is als Nederland. Even voor de goede orde: dat is niet waar.

Het reizen is zoveel makkelijker dan in het begin. Ik weet hoe Taiwanese steden in elkaar zitten, ik spreek veel meer Chinees, ik vertrouw dat alles altijd goed komt.
Maar ik merk ook dat ik moe ben. Ik ben moe van het studeren. Ik ben moe van het Chinees spreken. Soms heb ik er gewoon echt geen zin meer in, maar er is weinig keus.
Misschien ben ik wel een beetje moe van Taiwan en ik denk dat dat goed is. Ik heb er namelijk echt zin in om weer in Nederland te zijn!

Zo, en dan ga ik nu weer even proberen om een kopstand te maken, want dat is mijn nieuwe hobby. (tevens heb ik hiermee ook al een challenge voor schooljaar 2014 – 2015 voltooid, balen!)

8 thoughts on “Goedemorgen!

  1. Nou Loes, ik vind het niet vreemd hoor dat je moe bent. Tjonge, wat heb jij veel meegemaakt zeg! En veel gestudeerd, hard gelopen etc.
    Soms werd ik al moe zls ik het las…;-).
    Dat je naar Nederland verlangt af en toe, komt denk ik ook omdat het einde nu in zicht is!
    Nog een goede tijd daar! Wanneer kom je eigenlijk terug?
    Groetjes, Janny.

  2. Ah wat een fijn blogje, en zo herkenbaar allemaal! Geloof mij, je gaat Taiwan nog missen als je weer hier bent. ‘Is dit nou alles’, denk je dan :P

  3. Ik genoot van deze blog Loes, zoals altijd vol relativerende opmerkingen en vol humor. Het is voor mij nog een raadsel waarom de titel 766 is. Is dat een wiskundig “geheim”, of een code die iets zegt over yoga, of…..? Google heeft me – nog – niet kunnen helpen.

    • Nou mam, de wereld zit vol met raadsels, gelukkig is elf kwadraat elf opgelost. :D Haha, al ga ik daar nog wel eens naar vragen.
      In dit geval is de oplossing dat ik gewoon vergeten was om een titel te geven aan dit blog. Geen idee waarom het dan 766 is geworden.

      Ik lees nu dit:
      ‘Number 766 is a message to follow your intuitive urges […] Number 766 brings a message from the angels that your prayers to do with your home and family life, as well as your monetary issues have been heard. ‘

      Nah, dat is toch fijn.

  4. Hela, woon jij (normaalgesproken) in Nijmegen?? Betekent dat dat je (normaalgesproken) in het Huygensgebouw studeert? :D

    Wat prachtig daar, zo groen, die bergen op de achtergrond… Hoezo lijkt Taiwan op die foto’s zo plat als Nederland? ;) Ga je nog de bergen in?

    • Ja joh! Ik hoop er zelfs volgende week weer een pauze te vieren. (met zelfgebakken bammetjes enzo)
      En misschien is mijn definitie van plat ondertussen iets veranderd, morgen nog ‘e’en dag flink Taiwannen, geen idee hoeveel berg ik dan zal zien. :)

Geef een reactie

