Update

Het staat me tegen om te schrijven: om over mezelf te praten, om voor elk woord dat ik schrijf zoveel zinnen niét te schrijven, om mijn ideeën de wereld in te gooien in de hoop dat iemand ze opvangt, wetende dat mensen alles altijd verkeerd kunnen opvatten en interpreteren. Met de zekerheid dat dat zal gebeuren.
(Ik zie nu een diabolo voor me, dat ik dan mijn gedachten laat spinnen, heel, heel hoog en nog hoger en dat jij ze dan op mag vangen en misschien van het touw laat springen, of dat je ze gewoon doorslingert. Snap je?)

Er is alleen zoveel te vertellen. Er is zoveel waarvan ik wil dat andere mensen het weten. Er zwerven zoveel dingen door mijn hoofd. Dus ik zeg tegen mezelf dat het helemaal niet egoïstisch is om te schrijven, want als je het niet wilt lezen dan lees je het maar niet.
En ik vind het toevallig wel leuk om te doen. :)

Goed gezelschap.

Goed gezelschap.

  • Ik heb vakantie! Bijna dan, maar guqin spelen valt niet onder het kopje ‘blokken’. Ik vind het maar een raar idee, uhh, goed gevoel!
      
  • Voetbal! Ah, dat was tof!
    Het WK leeft hier helemaal niet, logisch ook, alle wedstrijden zijn ’s nachts. Nederland- Spanje begon om drie uur. Ik had 200 dollar gewed op een 2-1 overwinning, maar ik was natuurlijk helemaal niet bedroefd dat ik die verloor.
    Zo zaten we erbij:

    IMG_0460Om drie uur waren we goed melig, moe, en misschien ook een beetje wiebelig, maar ik heb genoten!
    Wederom, wat een gastvrijheid! We keken bij de ouders van Anche, en we maakten er maar meteen een slaapfeestje van. De moeder van Anche had speciaal tandenborstels voor iedereen gehaald en schone handdoeken lagen al klaar. Bovendien kookte ze ’s ochtends laat uitgebreid voor ons. (Rijst, duh)
    Ik vind het zo fijn om te merken dat gastvrijheid hier zo’n vanzelfsprekend is, en misschien ook een beetje beschamend omdat het betekent dat Nederlanders het niet zo zijn.
    Best handig dat je hier geen deken nodig hebt om te slapen, je gaat gewoon ergens liggen, ik ben ook al gewend aan het gebrek aan matras. Ik word niet eens meer wakker als ik omdraai in mijn slaap. (of ik draai niet meer, dat weet ik natuurlijk niet)
    Toen de wedstrijd afgelopen was, was het trouwens al licht en hebben we nog een mooie wandeling gemaakt. Aaaah, dit was zo geweldig!
    Ook leuk trouwens om Taiwanezen Nederlandse achternamen te horen zeggen.
       

  • Ik schreef gister mijn ervaringsverslag, want zo werkt dat aan het einde van je buitenlandperiode, dan moet je tig formulieren invullen en stempeltjes halen en lekker reflecteren.

    Dus stuitte ik op oude ervaringsverslagen van anderen, die ik misschien beter van tevoren had kunnen lezen, maar dat terzijde.
    Ik ben in Taiwan met een programma vanuit de Letteren faculteit, en eigenlijk zijn er alleen historici die voor mij hier waren. Dan merk ik weer hoe weinig ‘wij, wiskundigen’ weten van de wereld. Soms denk ik wel een beetje dat je alles kunt als je wiskunde studeert, maar dat is natuurlijk niet waar. Gelukkig maar.
    Enfin, ik las dit, en ik kan het niet beter omschrijven:

    – Het is mijn indruk dat de mensen hier minder individualistisch zijn ingesteld dan in Nederland. Ook is men hier meer ingetogen en bescheiden. Het Chinese collectivistische denken, waarbij de familie en andere structuren van groot belang zijn, speelt nog steeds een grote rol. Ondanks dat het westerse individualisme en consumentisme hier uiteraard hun intrede hebben gedaan, lijkt het vergeleken met Nederland allemaal wat minder om het eigen ego en individu te draaien. De gehele maatschappij draait daarom minder om competitie, men gunt elkaar een plek onder de zon. Ik ervoer dit als zeer aangenaam.

    In Nederland heb ik de indruk dat veel mensen zich voortdurend met elkaar vergelijken. Maatschappelijk succes, vrienden, geld, etc. etc. Dit legt een behoorlijke druk op mensen om op allerlei terreinen te presteren, en schept een denken in termen van ‘winnaars’ en ‘verliezers’. 

  • Als ik het weer even op mezelf betrek, die prestatiedruk, tja, daar heb ik nogal wat van mee gekregen. Daar heb ik nogal wat van weggegooid, in de laatste paar maanden.
    Voor het tentamen combinatoriek was ik om bovenstaande reden ontzettend nerveus, maar toen kreeg ik dit terug op dinsdag:
    IMG_0444Alle stress viel van me af. De afgelopen week heb ik dan ook erg rustig doorlopen.
    Nuja, met mijn vakken is het uiteindelijk allemaal goedgekomen, dat had ik aan het begin van dit semester nooit gedacht!
       
  • Ondertussen is ook het eerste hostel geboekt, inclusief racefiets, inclusief apentocht de bergen in. Kenting laat ik waarschijnlijk voor wat het is, ik ga liever nog naar Green Island, een eiland voor natuurliefhebbers (check!) waar ik een snorkelcursus wil doen en in koraalriffen wil duiken. Alles kan natuurlijk nog veranderen, maar ik heb er erg veel zin in!
       
  • Tip van de week: Groene olie! (綠油精) Werkt als een tierelier tegen muggenjeuk. Ik kreeg het van de dorm manager toen ik hem mijn muggenbulten had gezien, lieve man is dat, ik maak altijd even een praatje als ik langsloop en je merkt het zo dat hij dat waardeert.

    http://uncyclopedia.tw/wiki/綠油精  

Zo, nu heb ik dus vooral heel veel dingen niet verteld, maar ik vrees dat het anders echt veel te veel wordt. Bovendien: het regent keihard, tijd om hard te lopen!

One thought on “Update

  1. Volgens mij ben ik heel slecht met diabolo’s, maar met andermans woorden een stuk minder. Ik vind het leuk hoe enthousiast je schrijft :)

Geef een reactie

