De guqin

Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de guqin.
Ik heb het onderwerp gekozen, omdat ik jullie daar graag iets over vertel.
Ik heb mijn eigen guqin meegenomen, hier kun je hem zien:
IMG_0305

Guqin schrijf je in het Chinees zó: 古琴. Je spreekt het uit als goetsjien, (met de g van goal) maar je kunt het ook op google translate invoeren en laten uitspreken.

古 = gǔ betekent ‘ancient’, heel oud. Ik onthoud zelf dat het op een grafsteen lijkt, maar daar komt het waarschijnlijk niet vandaan.
琴 = qín is de verzamelnaam voor alle soorten snaarinstrumenten.
Het instrument heet ook wel 七弦琴 = qīxiánqín dat betekent zeven snaar instrument.
Beide benamingen zijn erg toepasselijk, aangezien de guqin wordt gezien als het oudste instrument van China en zeven snaren heeft.
Ik heb het nog even opgezocht in mijn aantekeningen, en de guqin dateert waarschijnlijk uit de periode van de strijdende staten, dat was tussen de vijfde en derde eeuw voor Christus. Andere bronnen vermelden dat het instrument al meer dan 3000 jaar oud is.

Vroeger werd gedacht dat de guqin contact kon maken tussen hemel en aarde. Het is dan ook geen volksinstrument om vrolijk op te dansen. Het is meer een verhaalvertellend instrument: spelen en vertellen gaan vaak samen.

Voordat ik verder ga, wil ik jullie leren tellen tot en met zeven. En omdat we toch zo lekker bezig zijn, gaan we door tot en met tien.
TellenZoals ik al Hier  vertelde kun je de guqin op twee manieren bespelen: fanyin en anyin. Fanyin is harmonisch en klinkt vrij zacht en hoog. Je tipt hierbij de snaar aan, maar drukt hem niet tegen het hout. Dat doe je wel als je anyin speelt.
Daarnaast heb je nog sanyin: open string. Hierbij doet je linkerhand niets.

Hier zie je nog een keer de guqin:
guqin-hui

Er zijn 13 bolletjes, de hui (gwee met harde g). Die geven dus niet de noten aan, maar de plaatsen waarop je fanyin kunt spelen. Als je naast de bolletjes probeert fanyin te spelen hoor je niets. Je moet dus erg precies zijn!
De hui’s worden geteld van rechts naar links, van 1 t/m 13.
De ruimte tussen twee hui’s is verdeeld in tien stukjes. Dus bijvoorbeeld 七六 betekent 7e hui, en 6/10 naar de 8e hui toe. Dan kun je ook nog buiten je boekje gaan, dat heet 外 = wài en betekent ook echt outside. Hierbij kom je terecht achter de 13e hui.
Dus 7 snaren, maakt 7*10*12 + 7 plekken om de snaar te raken, op 3 verschillende manieren ((s/f)anyin), dat zijn een boel klanken uit één instrument! Gelukkig zijn ze niet allemaal verschillend, maar om het nog een beetje begrijpelijk te houden ga ik daar nu niet op in.

Bladmuziek
Nu kunnen we gaan spelen! O, wacht, toch niet. De bladmuziek is namelijk een beetje anders, je leest van boven naar beneden van rechts naar links (in die volgorde!) en dit is hoe dat eruit ziet:

Bladmuziek guqin

Bladmuziek guqin

Ik zal het proberen te beschrijven.
Elk karakter is verdeeld in een boven – en onderstuk. Het bovenste stuk is voor de linkerhand en het onderste stuk voor de rechterhand. Er staat een getal in, wat voor links betekent welke hui je speelt, en voor rechts aan welke snaar je daarbij plukt en vooral HOE je dat dan doet.
Met welke vinger en met welke techniek.
Een voorbeeld:IMG_0308

Dat was wel genoeg voor vandaag. Of nouja, nog één ding: de meeste mensen vinden de guqin niet mooi klinken als ze het voor het eerst horen, ik denk dat je er aan moet wennen, het is wel erg Chinees.
De muziek behorende bij bovenstaande bladmuziek wordt gespeeld in het filmpje. Je kunt waarschijnlijk goed het verschil tussen fanyin en anyin horen!
Zijn er nog vragen?

2 thoughts on “De guqin

  1. Oh zo leuk! Ik word er helemaal enthousiast van (al denk ik dat de moed mij vrij snel in de schoenen zou zakken als ik zou gaan proberen om die bladmuziek snel te kunnen lezen…)

Geef een reactie

