Een lijstje, of twee

Wat ik graag mee terug zou nemen:

  1. Alle vriendelijkheid en het vertrouwen van de mensen hier.
    Wat zijn de mensen in Nederland eigenlijk onbeschoft, als je dat vergelijkt met de gastvrijheid van de Taiwanezen. Het zit zo in de cultuur om iedereen te helpen, om aardig te doen naar elkaar en om elkaar te vertrouwen. Ik zet mijn fiets bijna nooit op slot, want niemand die hem zal stelen. Je hoeft niet bang te zijn dat je afgezet wordt en ik snap ook niet waarom ze hier überhaupt politie hebben.
    Ik hoorde dat er in Hsinchu gemiddeld drie keer ingebroken wordt per jaar en iemand anders vertelde me een verhaal dat ze haar geschreven postkaarten op een tafeltje had laten liggen. Iemand heeft toen postzegels gekocht en ze alsnog verstuurd, het verbaast me niets, iedereen is zo lief!
    Het werkt heel aanstekelijk ook.
    o
  2. De muurschilderingen overal.
    En de geschilderde elektriciteitshuisjes. Maakt het straatbeeld een stuk vrolijker!
    o
  3. Eindeloos veel geduld.
    Men loopt / fietst / scootert hier niet door rood, je wacht geduldig tot het stoplicht af heeft geteld tot nul, net zoals dat je netjes een rij maakt voor de bus / metro / kassa en wachten maar.
    Eigenlijk wordt je daar best rustig van, zou ik graag in Nederland wat van zien!
    Vooral bij mezelf. Ik sjees altijd maar overal met het grootste ongeduld doorheen…
    o
  4. Openbare toiletten en watermachines.
    Het water uit de kraan is chloorwater en kun je niet drinken, maar daarentegen staan er overal machines waar je ijskoud, warm of heet water kunt tappen. Dus neem ik bijna nooit water mee tijdens het hardlopen, en kan ik ’s avonds in een park gaan zitten theedrinken. Heel fijn!
    Die waterkranen worden vergezeld door toiletten, in elk park, in elke supermarkt. Best wel chill!
    o
  5. De taal.
    Ik ben van plan om veel leerboeken in te slaan, zodat ik deze zeker mee terug kan nemen! (Haiyan, bereid je voor, ik ga je vragen om me te helpen ;) 海燕, 你可以跟我練習嗎?)
    o
  6. De muzikanten.
    Ik val in herhaling, sorry, maar ik vind het zo fijn dat er zoveel muziek op straat is.
    o
  7. Bergen / natuur.
    Vogels, vissen, apen. Die hitte die ertussendoor glipt neem ik ook wel voor lief.
    Het lijkt alsof mijn humeur niet meer zo op en neer hoeft te gaan als de grond dat zelf al doet.
    oo
  8. Dat men hier de douches en wc’s schoonmaakt met de brandweerslang.
    Dat wil ik thuis ook graag eens proberen!
    o
  9. Deze is voor mezelf: de rust die ik hier heb.
    Ik moet hier constant voor mezelf kiezen. Er is niemand om me tegen te houden en over het algemeen krijg ik ook niet zoveel advies van anderen. Dat was best wennen, maar ik voel me er erg goed bij.
    Ik sport, ik zing, ik schrijf, ik leer, ik lach, ik slaap en ik voel me zo vaak zo overdonderd door al het moois dat gebeurt.

10171223_10154051503440576_2188561871142865139_n1

Wat ik het liefst hier laat:

  1. Gebrek aan privacy.
    Overal zijn mensen en overal is geluid (zie ook puntje 6 van hierboven) en je woont samen met mensen die je niet hebt gekozen.
    Soms wordt je daar helemaal tureluurs van, helemaal als er zweetdruppels langs je ruggengraat glijden en je weet dat er nog heel veel gedaan wil worden en je wil graag begrepen worden of zelf begrijpen en lekker Nederlandse woorden herkauwen, dus dan ga je naar de wc om in jezelf te mompelen, maar iemand draait een kraan open ofzo en je voeten worden nat, en er is gewoon potverdorie Nergens een plek waar je lekker alleen kunt zijn.
    Van oordoppen krijg ik mentale jeuk.
    o
  2. Alle kleine stoeltjes, krukjes, tafels.
    Au, zegt mijn rug. (tevens van de matras waar ik ondertussen mijn eigen vorm in kan terugvinden). Au, zeggen mijn schenen, als ik voor de triljoenste keer mijn benen onder de tafel probeer te vouwen en vergeet dat dat niet past.
    o
  3. Overvloed aan rijst. Of beter gezegd: het gebrek aan goed brood.
    Niet weer dat zoete, slappe brood. Eet bijna niemand – groot gelijk.
    Dat ga ik thuis doen: brood bakken. Grof volkoren, bijna zwart. Met pitten enzo, in mijn eigen keuken en mijn eigen oven. Koken! Nog meer bakken!
    Jullie mogen al wel vast orders plaatsen voor als ik weer terug ben, ik heb zin om weer eens een keuken te zien!!
    (Doet me denken aan mijn presentatie voor volgende week, als ik heel veel geld heb, dan … een huis met keuken? :) )
    o
  4. Het gebrek aan mensen die je echt kennen.
    Soms wil je gewoon een knuffel, of een niet-oppervlakkig gesprek, mensen die vragen naar dingen, omdat ze weten van dingen (lekker vaag). En dan heb ik hier een laptop, maar dat is toch niet zo fysiek.

Is dat alles? Ja, misschien wel.
In ieder geval zijn dit de dingen die het afgelopen halfuur in mij opkwamen, dus dat zullen wel de belangrijkste zijn.
Misschien had ik moeten eindigen met positieve dingen, maar ik vind het ook al heel positief dat mijn ‘dingen die mee terug mogen’-lijstje zoveel langer is! Ben benieuwd of ik in de komende dagen nog andere dingen bedenk, dan maak ik er misschien nog één.

Geef een reactie

