Aantekeningen van een wiskundestudent

Ik ben aan het leren. Niet geheel efficiënt moet ik zeggen, maar zo werkt wiskunde ook niet.
Ik snapte bijvoorbeeld Smetaniuks bewijs van Evan’s conjecture niet. Dat is een stelling die je vertelt hoe je constructief (!) van een al bestaand Latijns vierkant een groter Latijns vierkant kunt maken.
Een Latijns vierkant is een soort sudoku, maar je kijkt alleen naar de rijen en kolommen. Daarin moet elk getal precies één keer voorkomen. Een ander verschil is dat je vierkant niet 9×9 hoeft te zijn. Sterker nog, met het bewijs dat ik gister niet snapte zou je voor elke k een k x k vierkant kunnen maken.

Ik weet eigenlijk niet zo goed waarvoor deze vierkanten gebruikt worden, maar waar ik gister zo’n drie uur besteedde aan uitproberen viel vanochtend het kwartje ineens. Ik snap niet meer waarom ik het zo lang niet snapte. Zal ook wel iets met het niet begrijpen van Chinese uitleg te maken hebben.

Tijdens dat leren kom ik best wel leuke dingen tegen:

Dit was vooral aan de orde tijdens de eerste lessen.

Dit was vooral tijdens de eerste lessen, maar ook vandaag was dit wat ik dacht.

IMG_01861

Bij één vak duurt de les tot we alle problemen hebben opgelost. Dat kan uren duren.

Bij één vak duurt de les tot we alle problemen hebben opgelost. Dat kan uren duren.

Ik let niet altijd op.

Ik let niet altijd op.

Ondertussen worden mijn aantekeningen steeds Chinezer.

Ondertussen maak ik soms aantekeningen in het Chinees.

Als laatste vond ik nog een flinke dosis motivatie:
IMG_01821

PS> Mijn mama is geweldig! Ik kreeg als verjaardagscadeau niet iets voor mezelf, maar een hele berg klompjes om weg te geven! ECHT SUPERTOF! Dus ik ben nu al twee dagen mijn studiegenootjes heel blij aan het maken. :) En aan het vertellen wat klompen zijn en dat dat echt 不舒服 – oncomfortabel – loopt.

5 thoughts on “Aantekeningen van een wiskundestudent

  1. Tjonge, klinkt weer erg ingewikkeld allemaal, maar sudoku is ook niets voor mij, dus dat is niet zo vreemd dan….
    Wat een leuk idee van die klompjes!
    Groetjes en succes met de studie!

  2. Pingback: Dit schreef ik ook | Loessoep

Geef een reactie

