Guqin spelen

Ik geloof dat het ondertussen wel duidelijk is, maar ik wil het toch graag nog een keer zeggen: wat kan muziek veel betekenen. Voor mij in ieder geval. Gistermiddag was ik behoorlijk moe, maar na de les guqin was dat helemaal weg.
Volgende week zijn de midterms, dus er moet enorm veel gestudeerd worden, maar als ik dan even speel word ik vaak veel rustiger. Ik weet niet of dit echt waar is, maar ik heb ook het idee dat ik me veel beter kan concentreren als ik even heb gespeeld.

Geluiden uploaden lukt me nog steeds niet, dus ik heb hier weer een filmpje: van mijn docente. Ik vind haar echt geweldig. Dit is het begin van een nieuw stuk, daarom is er nog geen zang bij. Het hele stuk is drie of vier keer zo lang.

Het eerst gedeelte speel je ‘fanyin‘, dat betekent harmonisch. Je raakt de snaren daarbij precies bij de bolletjes, anders krijg je geen geluid, maar drukt de snaar niet tegen het instrument aan. Daarvoor heb je heel veel precisie nodig, voor de plaatsing en de timing.
Het tweede gedeelte wordt ‘anyin‘ gespeeld, fundamenteel, waarbij je de snaar wel tegen het instrument aandrukt. Dit klinkt ook veel harder.

Ik wil hier nog heel veel meer over vertellen, vinden jullie dat interessant om te lezen?

2 thoughts on “Guqin spelen

  1. Komt op mij inderdaad heel rustgevend over! Denk dat het wel goed is voor jou met je drukke leventje daar! Lekker mee doorgaan dus.
    Groetjes en succes volgende week!
    Liefs, Janny

  2. Zeker interessant om te lezen, maar Ik ben misschien nog wel nieuwsgieriger naar een filmpje waarin je zelf speelt!

Geef een reactie

