Vooral veel Chinees

Ah, het werkt gewoon even niet. Zoveel taal hier. Overal.
Het is fijn om dit in het Nederlands te bedenken, maar ondertussen ook al moeilijk.

De eerste schoolweek zit erop en uit empirisch onderzoek is gebleken dat AL mijn vakken in het Chinees zijn. Tijdens de lessen Chinese taal, zowel conversatie als ‘gewoon’ les, krijg je punten aftrek als je in het Engels praat. Pfff. Dat is aanpoten. Maar tof!
We gaan bij die cursussen als eindopdracht een film maken en ik heb er nu al zin in. De docente is echt fantastisch, heel uitbundig en superaardig. En streng. Dat vind ik wel fijn.
Dit was de eerste conversatie oefening:
IMG_08691

Iedereen kreeg een plaatje en moest aan de buurman/vrouw uitleggen wat er te zien was en die moest dat dan tekenen. Dat is nog knap lastig. Kijk trouwens wat voor schattig papier ik heb gekocht. :)

Dan heb je nog de wiskunde vakken. Tijdens de eerste les kon ik wel huilen, want:
– ik dacht dat het vak in het Engels zou zijn.
– er werd van mij verwacht dat ik veel voorkennis in grafentheorie had. Not.
– omdat ik als laatste geregistreerd stond moet ik als eerst, aanstaande maandag, een presentatie geven van twee uur (2 keer 50 min). Over spectral graph theory. Ik heb geen flauw idee wat voor niveau het moet zijn en bovendien weet iedereen er al iets van, behalve ik. Slik.
– ik had weer voedselvergiftiging. In de pauze viel ik flauw.
De volgende lessen had ik alle bewijzen al van tevoren doorgenomen, toen kon ik zowaar de gaten van de dingen die ik niet snapte opvullen! De docent had ervoor gekozen om maar te beginnen met een algoritme van De Bruijn, zodat ik de klas kon leren hoe je dat uitspreekt. Superlief vond ik dat, maar misschien is dat niet gepast om te zeggen over een docent.
Máodùn 矛盾 is tegenspraak en poset is gewoon poset. :)

Het is raar hoe snel emoties zich kunnen afwisselen, vooral in zo’n eerste week.
Superblij over de lessen Chinees, teleurgesteld want guqin gaat misschien niet door, morgen mijn eerste les pipa :), veel gezelligheid in de dorm (met vier nu: Victoria uit Oezbekistan is erbij), mijn eerste lessen badminton: eerst Heel Veel Zin, daarna een grote tegenvaller, Chinees leren!!, nieuwe mensen met mooie gesprekken, de bibliothecaresse van Mathematics die mailt om te zeggen: ‘Nice to meet you’ en ‘Also you’re the first foreign student friend of mine’.
Nu vooral moe, maar tevreden. Het eerste huiswerk is gemaakt, de eerste traditionele karakters geleerd, de eerste keer naar een club gaan heb ik ook overleefd en het leven en ik vinden mekaar wel leuk geloof ik.
Iedereen is zo aardig. Ze willen allemaal helpen. En ze maken zoveel foto’s. Ajeto!

1922350_10152653239623709_1207809904_n1

Whatever you do, let’s make a picture!

Geef een reactie

