Aap!

Ik geloof dat ik rond 12.00 u vandaag al dacht: deze dag kan niet meer beter worden. Maar uh, dat werd hij wel. Het begon vanochtend toen om 7.30 mijn wekker ging en ik uit mijn hoogslaper sprong. Of nee, eerst een stukje gisteravond.

We went to the bar and made it nasty. Maar eerst moesten we daar zien te komen en we hadden geen idee waarheen te gaan. Het begon met een misverstand. Nu al twee keer dachten mensen dat ik zei: I’m lost wanneer ik zeg: I’m Loes. Laten we het er maar op houden dat ik een soort van verstrooide indruk maak.
Afijn, ik vertelde dat ik wel van verdwalen houd en prompt maakten we een nieuw spel. Bij elk rood stoplicht gingen we links, bij elke groene rechts, maar aangezien je dan nooit rechtdoor gaat werden er spontaan nieuwe regels bedacht. Als er een 7-11 op de hoek zat met groen rechts en rood rechtdoor, was er een FamilyMart dan ook zoiets. – Even tussendoor, 7-11’s en FamilyMarts zijn een soort mini supermarkt-postkantoor-servicewinkel ineen en er zit er één op elke straathoek – Uiteindelijk kregen we een raar soort spel waarbij je geen yeah mocht zeggen anders moest je achteruit springend oversteken etc. Was leuk.

Vandaag ging ik hiken. Verrassend? Nee.
Ik hoopte eigenlijk toestemming van de politie te krijgen om de Zhuilu trail te doen, maar het miezerde een beetje dus het was te glad. Hopelijk morgen.
Ah, op dit punt weet ik even niet waar ik moet beginnen, het was gewoon te mooi. Eerst liep ik in anderhalf uur de stad uit, het platteland op naar het begin van de trail. Dat was al zo mooi. Daar aangekomen wilde ik ontbijten en dat deed ik ook, maar meteen wilden de boswachter en zijn vrouw met mij praten. Superleuk, bijna geheel in het Chinees! Uiteindelijk kreeg ik 橘子 – sinaasappelmandarijnen – en een superhandig hikingtasje want ze vonden dat ik zoveel bij me had. Ik mocht uiteraard niet weigeren.
Na deze eerste oefening in Chinees liep ik de eerste 100 meter van de trail alleen. Toen, weer nieuwsgierige mensen, weer Chinees praten. FIJN! Het draaide erop uit dat ik de eerste 3 km 中文课, Chinese les, had. Je leert zoveel sneller als je wel moet. :) En toen zag ik apen(!!!) In het wild. Dat was zo vet, ik vergat gewoon foto’s te maken. Volgens de andere hikers had ik erg veel geluk. Vond ik zelf ook.
(Ik kwam trouwens nauwelijks mensen tegen, de Taiwanezen houden over het algemeen niet van lopen). Ergens gedurende de tocht stapte ik over op een andere groep hikers die me wederom veel 橘子 aanboden. Ondertussen zoveel tropische vogels en toen, we waren bijna bij de top (700 hoogtemeters, pfoe), wéér apen. Deze keer trok ik snel mijn fototoestel, maar ze bleven niet heel stil zitten, dus de foto’s zijn een beetje onscherp:
IMG_07791
IMG_07781

Boven op de berg bedacht ik me dat je van bovenaf de berg zelf niet kunt fotograferen. Ik vond het nogal een openbaring. Nog zo één: als je in de wolken loopt wordt je nat. Ik zal je de bijbehorende poncho-foto’s besparen, maar zo hoog in het oerwoud was ik dus.

IMG_07811En we gingen verder, of eigenlijk was ik vanaf de top alleen. Ik merkte dat ik ook al een beetje moe was van het Chinees praten. Stuit ik ineens op een waterval en een waar vogelparadijs! Ze waren rood, geel, roze, groen en combinaties daarvan. Daarbij de mooiste vlinders, het voelde als de Burger’s Zoo, maar dan beter. De vogels bleven niet stilzitten, de waterval gelukkig wel, dus die heb ik toen maar op de foto gezet.

Dacht ik veel geluk te hebben, zag ik nogmaals apen en daarna nog een keer apen. Misschien kwam dat omdat ik maar alleen was en weinig geluid maakte. Na 5,5 u wandelen ging ik even rustig zitten. Ik dacht mijn portie geluk wel te hebben gehad, maar nee hoor. Een man was dwarsblokfluit aan het spelen, ik ben helaas de naam van het instrument vergeten. Het was iemand die nog van de aboriginals afstamt, ik heb ongeveer een uur vol bewondering zitten luisteren (ondertussen schrijvend en denkend), toen kreeg hij mij in de gaten. Super interessant om over hun rituelen te horen!
En dat was alleen nog maar de dag tot 14.30 u…

Nog iets anders, ik leerde vandaag wat venomous betekent. Het ging over de vele slangen die hier zitten, maar maak je geen zorgen, ik ben al vriendjes met een dokter hier en ik heb zijn kaartje!

5 thoughts on “Aap!

  1. Wauwww! Als dat zo door gaat, ga je met afstand het meest geluk(kig)hebbende persoon worden. (Als je dat nog niet al bent :) )
    Fantastische foto’s Loes!!

  2. Zoooooooo Loes, pappa is al jaloers op jou. Ik (nog) niet, ofschoon je verhaal met foto’s prachtig is. Daar kan “jouw” Apenheul niet aan tippen. Wat een geweldige ervaringen!
    Wat vind je van het idee om alsnog bioloog te worden en de natuur in Taiwan in kaart te gaan brengen? Ben benieuwd hoe de wiskunde jou binnenkort gaat bevallen. Gelukkig kun je dan wel Chinees blijven praten met veel van je medestudenten en barretjes (be)zoeken kan ook in Hsinchu. Groetjes, mamma

  3. Hey Loes,

    Hier een berichtje vanuit dat verre Nederland……..
    Ik heb net je blog doorgelezen…. genieten! Op die voedselvergiftiging na natuurlijk :( Beterschap! Het laat mij ook weer terug denken naar mijn avontuur in het buitenland. Je schrijft over herkenbare gevoelens. De kick die het geeft een compleet andere taal te kunnen spreken. Als je moet dan gaat het inderdaad erg snel! Een omgeving die compleet anders is en mensen die zo behulpzaam zijn.
    Het begint hier ook weer te kriebelen……… wat is reizen heerlijk en wat brengt het je toch veel. Maar die prachtige tropische omgeving met apen en vogels heb ik niet in Turkije kunnen vinden. Wow…………..

    Fijn dat we met jou foto’s en verhalen mee kunnen genieten :)
    Heel veel plezier nog!

    Groetjes Marie!

  4. Pingback: Kaohsiung (高雄) dag 1 | Loessoep

Geef een reactie

