Mijn nieuwe blik op de wereld

Happy new year! 新年快乐!
Ik kan natuurlijk inhoudelijk vertellen dat ik mijn eerste Chinese gesprekken heb gevoerd, die wonderlijk goed gaan, dat ik de Qixing-mountain heb beklommen (evenveel omhoog als vooruit, 3 uur ploeteren over 4 km), dat het eten hier nog supergoed bevalt en het eerste hostel top was, dat nightmarkets vet zijn, dat we zomaar ineens uitgenodigd waren voor een diner etc. etc. Ik bedoel, als ik Amerikaan was geweest, dan had ik gezegd: it is amaaaaaaaazing, well, it’s soooo nice, sooooo beautiful, love it. En misschien zeg ik dat ook wel al ben ik geen Amerikaan.

Anyhow, ik wil liever maar vertellen dat ik me hier al behoorlijk thuisvoel (vanaf 10 feb in dorm 3, nr 215, nog geen idee waar of dat is) en dat ik zo lekker gewoon gebleven ben. Volgens Taiwanese begrippen dan, want ze houden er nogal een andere standaard op na.
Even wat ‘normale’ dingen dus.
Ze zetten op de wc (niet altijd een wc, vaak gewoon een gat): ‘Do not feed the toilet’, een pakje sigaretten kost 55 dollar, een appel 45 (40 is equivalent aan één euro) en de ambulances spelen Für Elise. Maar nu komt het: behoorlijk veel mensen dragen een bril. Zonder glazen. Gewoon voor de sjiek.

Dus toen ik langs een prachtexemplaar met giraffeprint kwam kon ik daar geen twee keer voorbij lopen.
Duoshao qian? (hoeveel geld? = 多少钱?)两百钱。 = 200 dollar = 5 euro = DOEN!
Ik keek lachend toe hoe de verkoopster een leren(!) hoes pakte, die nu mijn camerahoesje is, daar een brillendoekje indeed voor de glazen die ik niet heb en de bril begon op de poetsen. Say what?! Je snapt wel, ik ben hevig verguld met mijn eerste aankoop.
Dat verdient een selfie!
IMG_06951

5 thoughts on “Mijn nieuwe blik op de wereld

  1. Dag Loes,
    Je ziet er GeWelDig uit! Ik mag natuurlijk op zo’n Chinese manier doen, toch?!
    Ik vind jouw levensspeuk heel erg inspirend en ik ben trots op je! Geneit ervan! Groetjes, Haiyan :-))

Geef een reactie

